Matkailulehtien kenttä uudistuu

16.3.2015 08:43Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Suomalaisten matkailulehtien kenttä uudistuu, kun yksi suurimmista alan lehdistä, Matkailulehti, on lopettanut. A-lehtien Mondo ja Sanoman Matkaopas ovat uudistuneet ja vahvistavat asemaansa.

Mondo onnistui uimaan yleisten lehtitrendien vastavirtaan vuonna 2014. Samalla kun kilpailijat ovat joutuneet lopettamaan toimintansa, Mondo on kasvanut. A-lehtien julkaisema Mondo lisäsi 2014 ilmestymiskertojaan yhdellä. Lehden tilaus- ja irtonumeromyynti kasvoivat, ja se teki historiansa parhaan tuloksen. Mondo ilmestyy 10 kertaa vuodessa.

– Vaikeassa markkinatilanteessa Mondon satsaus laadukkaaseen matkailujournalismiin on osoittautunut oikeaksi päätökseksi, sanoo lehden päätoimittaja Kati Kelola.

Sanoma puolestaan uudistaa Mondon kilpailijaa Matkaopasta palvelemaan entistä laajempaa kohderyhmää. Uudistuksen myötä lehden sisältöä on laajennettu palvelemaan myös matkailuun ja omaan hyvinvointiinsa satsaavaa yli 55-vuotiaiden kohderyhmää. Ensimmäinen uudistunut lehti ilmestyi 11.3. Matkaopas ilmestyy kuusi kertaa vuodessa.

Kolmas tunnettu alan lehti Matkalehti on siirtynyt historiaan. Otava osti kesällä 2012 Matkalehden julkaisuoikeudet yksityiseltä kustantajalta. Lehden viimeinen numero ilmestyi alkuvuonna 2015, ja myös verkkosivut sulkeutuvat maaliskuun lopussa.

Sanoma julkaisee myös kansainvälistä Geo-lehteä ja Bonnier National Geographic Suomi -lehteä. Lisätietoja matkalehdistä www.mediakortit.fi

Kuva: Mondo-lehti/A-lehdet.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone