Lehden tilaaminen hyvin hintaherkkää

6.5.2014 07:59Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Sanomalehden hinta vaikuttaa oleellisesti sen tilaushalukkuuteen Itellan tutkimuksen mukaan. Kysyntä on hyvin hintaherkkää. Painettujen sanomalehtien tilausmäärien lasku on ollut erityisen nopeaa arvonlisäveron noston jälkeen vuosina 2013 ja 2013.

– Suurin yksittäinen hintaan ja sen kautta kysyntään vaikuttanut tekijä on selvästi arvonlisäveron nosto. Ennen alv-muutoksia kysyntä laski noin 3 % vuodessa, mutta muutosten jälkeen pudotus lähes kaksinkertaistui. Seuraavien kymmenen vuoden aikana arvonlisäveron pienentämisellä ei kuitenkaan olisi kysyntää nostavaa, pitkäaikaista vaikutusta. Arvonlisäveron korotuksella sen sijaan voisi olla jopa katastrofaalinen vaikutus, tutkimuksen tehnyt Heikki Nikali sanoo.

Omalla nimellä tilattuja painettuja sanomalehtiä tulee edelleen 51 prosentille kuluttajista. Vielä muutama vuosi sitten tilaajien osuus oli kuitenkin kaksi kolmesta. Vuodesta 1990 tilattujen ja irtonumeroina ostettujen sanomalehtien kysyntä on pudonnut 40 %.

– Oleellista paperisten sanomalehtien kannalta on se, miten kuluttajat käyttävät digitaalisia palveluja, ja missä määrin he korvaavat niillä paperisten lehtien ostamista. Mielenkiintoista on myös se, että kuluttajat pitävät kiinni sanomalehtimainonnasta, mutta toivovat sen oheen digitaalisia palveluja. Valitettavasti mainostajat pyrkivät digitoimaan koko prosessin kuluttajien vastusteluista huolimatta. Paperiselle lehdelle on kuitenkin vielä kysyntää, tutkimusjohtaja Nikali toteaa.

Itellan tutkimuksessa ”Sanomalehtien kysyntä Suomessa” analysoitiin median tulevaisuustrendejä ja sanomalehtien kysyntää 2010-luvulla.

Kuva: Itellan varhaisjakelua.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone