HS mittaa näköislehden lukemista reaaliajassa

13.5.2014 07:43Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Helsingin Sanomat alkaa tarjota media-asiakkailleen lähes reaaliaikaista tietoa painetun lehden mainonnan tavoittavuudesta ja kiinnostavuudesta. Tieto saadaan näköislehden lukemisen mittaamisesta, ja Sanoman tiedotteen mukaan tällaista tietoa tarjottaisiin ensimmäisenä sanomalehtenä maailmassa.

Mittaamista kokeillaan kesän aikana ensimmäisten pilottiasiakkaiden kanssa ja syksyn aikana tarjonta laajenee kaikkien asiakkaiden käyttöön. Lehden sivukohtainen lukijamäärä mitataan päivittäin HS:n näköislehden 7 000 kirjautuneen lukijan käyttäytymisen avulla. Näköislehden lukijatilastosta voi tarkastella, miten kauan kukin lukija on viettänyt lehden yksittäisen sivun parissa.

Mittausdataa painotetaan tiedolla painetun lehden lukijaprofiilista, lukemistavasta ja kokonaislukijamäärästä. Tämän pohjalta saadaan tiedotteen mukaan hyvä käsitys siitä, millainen profiili kunkin sivun lukijoilla on ja miten kauan aikaa he ovat yksittäisen sivun parissa viettäneet.

Media-asiakkaille raportoidaan heti seuraavana päivänä, kuinka moni näki mainoksen. Näköislehden lukijadasta selviää myös eri aihepiirien juttujen herättämä kiinnostus eri kohderyhmissä.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone