Ekologisuus vaikuttaa pakkausten ostopäätöksiin

26.6.2020 09:00Uutiset » Pakkaukset
Metsä Board osallistui LOHAS-tutkimukseen. Esimerkiksi kosmetiikkapakkauksiin on lanseerattu entistä ekologisempia vaihtoehtoja. Kuva: Metsä Board.

Laajan kuluttajatutkimuksen mukaan yhä useampi kuluttaja miettii kuluttamisensa seurausvaikutuksia. Jopa kaksi kolmesta suomalaisesta kuluttajasta haluaisi saada lisää tietoa siitä, mikä pakkaus on paras valinta sekä ympäristön että tuotteen säilyvyyden kannalta. Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttavat yhä enemmän omaan terveyteen ja ekologisuuteen perustuvat arvot.

Tulokset on saatu LOHAS2020-tutkimuksesta. Helmikuussa tehtyyn tutkimukseen osallistui tuhat kuluttajaa, joiden suhdetta pakkauksiin tutkittiin heidän terveyden ja kestävän kehityksen elämäntyylinsä kautta. LOHAS on lyhenne sanoista “Lifestyles of Health and Sustainability”. Suomalaisista 17 % kuuluu näitä arvoja päivittäisessä kuluttamisessa voimakkaasti korostavaan LOHAS heavy -ryhmään ja 28 % LOHAS medium -ryhmään.

– Tämä oli kolmas LOHAS-tutkimus, jossa pakkauksia tutkittiin intensiivisesti. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna omaa terveyttä ja kestävää kehitystä korostavasta elämäntyylistä on tullut entistä tärkeämpi tekijä kuluttajien käyttäytymisen ohjaaja. Koronakriisi on luultavasti lisännyt kuluttajien ymmärrystä pakkausten keskeisistä hyödyistä, sanoo Virpi Korhonen Sense N Insight -tutkimusyhtiöstä.

Pakkaukset vaikuttavat merkittävästi tuotteen koettuun ekologisuuteen. Puolet LOHAS heavy -ryhmän kuluttajista sanoo tuntevansa syyllisyyttä ostaessaan tuotteen, jonka pakkauksen he kokevat haitalliseksi ympäristön kannalta. Vähähiilisistä tuotteista kartonkia pidettiin modernina, turvallisena ja ekologisena vaihtoehtona pakkauksiin.

– Kaksi kolmasosaa vastaajista piti pakkauksen kierrätettävyyttä tärkeänä asiana ostopäätöksiä tehtäessä. LOHAS heavy -kuluttajista 85 % suosii pakkauksia, jotka kertovat selvästi tuottajan ja tuotteen alkuperän. Pakkausalan ammattilaisilla on merkittävä rooli sekä ekologisempien vaihtoehtojen tuomisessa markkinoille että kuluttajien informoinnissa ja opastamisessa, kommentoi tukimusta Leena Yliniemi, Metsä Boardin tuotehalllinnan johtaja.