Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

DMP kannustaa puhkomaan talouden kuplia

24.3.2009 13:22Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Puhuva pää pysäyttää ohikulkijan Helsingin Bulevardilla WSOYpron näyteikkunassa. Ohikulkija haastetaan puhkomaan virtuaalista kuplamuovia, ”talouden kuplia”, koko näyteikkunan kokoisella litteällä kosketusnäytöllä.

Nopeasti kuplat puhkonut saa tarjouksen WSOYpron ammattikirjallisuudesta, ja hänet ohjataan kaupan sisälle osallistumaan kilpailuun. Kampanjan takana on markkinoinnin toteuttaja DMP Oy yhteistyössä tuotantoyhtiö Kuubin ja WSOYpron kanssa.

– Puhko talouden kuplat -installaatiolla totutamme helsinkiläisiä interaktiiviseen mainontaan. Tällä hetkellä maailmalla moni tutkimusryhmä kehittelee kosketukseen pohjautuvia käyttöjärjestelmiä ja tekniikoita, ja uskomme, että liikkeen välityksellä tapahtuva kommunikaatio ihmisen ja tietoverkkojen välillä tulee kehittymään vauhdilla lähivuosina, DMP:n markkinointijohtaja Ilkka Mattila (kuvassa vas.) kertoo.

Teknisesti edistyksellinen ratkaisu perustuu 3M:n optiseen teknologiaan, jota hyödynnetään muun muassa LCD-televisioissa. Käytetyssä 3M Vikuitin-kalvossa on erinomainen kuvan resoluutio ja kirkkaus, ja sen katselukulma on laaja, joten kampanja pysäyttää ohikulkijan jo kaukaa. Näyttökalvon päälle on asennettu kosketuskalvo, joka mahdollistaa ”kuplien puhkomisen” näpäytyksellä.

– Kosketukseen vastaavat toteutukset ovat olleet yleensä varsin mielikuvituksettomia. Tyypillisesti on siirretty kotisivut kosketusnäytöllä käytettäväksi, mikä on kummallista, sillä niiden käyttäminen hiirellä olisi paljon helpompaa. Kosketusnäytön tuomaa lisäarvoa ei osata hyödyntää, Kuubin toimitusjohtaja Jani Halme sanoo.

– Hauskan ja interaktiivisen näyteikkunan on tarkoitus pysäyttää asiakas harmaan arjen keskellä ja houkutella hänet sisään myymälään. Konsepti luottaa ajatukseen homo ludensista, leikkivästä ihmisestä. Mielestämme ammattikirjallisuuttakin voi esitellä hauskalla tavalla, WSOYpron markkinointiviestintäpäällikkö Kirsi Valta-Makkonen sanoo.

Kampanja on nähtävissä ja koettavissa vappuun asti WSOYpron näyteikkunassa osoitteessa Bulevardi 14.

Share: