Brändi voi vaarantua värien vuoksi

31.12.2007 14:20Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Lehtimainosten väripoikkeamat voivat vaikuttaa haitallisesti lukijan tuotteesta ja brändistä muodostamaan kuvaan. Myös mainoksen design voi lisätä alttiutta väripoikkeamille. Tämä käy ilmi M-realin, Helsingin yliopiston, Yhtyneiden Kuvalehtien ja Faktorin toimittamasta tutkimuksesta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä L’Oréalin ja Marimekon kanssa, joiden mainoksia käytettiin väripoikkeamien simuloimiseksi.

Mainosten värit saattavat poiketa suunnittelijan tarkoittamista väreistä esimerkiksi painatuksessa tapahtuneen liiallisen pisteenkasvun takia. Väripoikkeama ilmenee myös sivujen sävyeroina, kun mainos painetaan kaksisivuisena aukeamana sisäkansilehdelle ja tekstisivulle, joilla käytetään toisistaan eroavia paperilaatuja.

Suomen L’Oréalin brändijohtaja Katja Ahonen kommentoi tutkimusta seuraavasti: “Laatu on avainasemassa luksuskosmetiikasta puhuttaessa. Kun Lancômelle suunnitellaan mainontaa, pienimmätkin yksityiskohdat otetaan huomioon. Tästä syystä on välttämätöntä ymmärtää, kuinka kansainvälisen mainonnan paikallisesti toteutettu laatu vaikuttaa brändistä ja tuotteista saatavaan kuvaan.”

Tutkimuksen johtopäätösten mukaan prosessin valvonta ja huolellinen värinhallinta koko valmistusprosessin ajan ovat perusedellytyksiä sille, että värintoisto on virheetön ja kuluttajan kokemus mainoksesta toivotunlainen.

Tutkimus on osa M-realin lukijatyytyväisyystutkimusta (Reader Preference Research), joka on 1998 aloitettu M-realin ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimusprojekti.

Mainosväripoikkeamia koskeva tutkimus julkaistaan myös M-realin Galerie -asiakaslehden syksyn numerossa.

Lisätietoja www.m-real.fi.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone