Energiasta on ollut Euroopassa pulaa ja hinnat ovat nousseet jyrkästi. Myös papereista on ollut pulaa ja hinnat ovat nousseet jyrkästi. Metsäyhtiöt tekivät hyvää tulosta paperilla, joten tuotannon supistaminen on kannattanut niille. Paperin ostajille, kuten painotaloille, tilanne on ollut vaikea ja korkeita hintoja on ollut vaikea siirtää asiakkaille.
Aikakausmedian uusi oppimateriaali yhdistää media- ja ruokakasvatuksen. Medialautanen pureutuu ruokajournalismiin ja -mainontaan hyvinvoinnin, nautinnon ja ekologisuuden näkökulmista. Oppimateriaalin avulla voidaan oikoa vinksahtanutta ruokapuhetta, jota löytyy medioista runsaasti.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Käsitöiden tekemisen suosio on kasvanut koronavuosina ja käsityölehdet ovat menestyneet. Viime vuonna julkaistiin kolme uutta käsityölehteä. Tänä vuonna A-lehdet on tuonut markkinoille uuden Rakkaat kuviot-neulelehden.
Epson ja tunnettu japanilainen muotisuunnittelija Yuima Nakazato esittelivät Yuima Nakazato -tuotemerkin uusia tuotteita Pariisin Haute Couture -muotiviikolla. Niissä on käytetty Afrikasta peräisin olevia kierrätysmateriaalista tehtyjä kankaita. Kuviot niihin painettiin Epsonin Monna Lisa -tekstiilitulostimella ja pigmenttiväreillä.
Asiakasmedia on lukijoilleen tärkeä etu Asiakasmedian tekemän tutkimuksen mukaan. Lehti on imagotekijä, joka lujittaa asiakassuhdetta. Asiakaslehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että asiakasta arvostetaan. Peräti 97 prosenttia vastaajista lukee asiakaslehden printissä.
Painetun kirjan myynti laski vuonna 2022, mutta digitaalinen myynti kasvoi edelleen tasapainottaen kustantajien yleisen kirjallisuuden kokonaismyyntiä. Siirtyminen sähköiseen formaattiin näkyy myös oppikirjamyynnissä. Jo reilu kolmannes kustantajien myymästä oppimateriaalista on digitaalista.
Suomalaisten kustantajien vuonna 2022 myymästä oppimateriaaleista yli kolmannes oli digitaalista. Oppimateriaalien myynti kasvoi viime vuonna 5,2 % digitaalisten oppimateriaalien voimakkaan kasvun ansiosta. Painettujen oppimateriaalien myynti laski hieman.
Euroopan etikettimarkkinoilla ajettiin viime vuonna vuoristorataa, ja nyt on merkkejä markkinoiden taantumisesta. Etikettimateriaalien kysyntä putosi jyrkästi viimeisellä neljänneksellä ja koko vuonna 2022 itsekiinnittyvien etikettien materiaalin kysyntä supistui 4,7 % Finatin keräämän tilaston mukaan.
Akustoivat materiaalit ja niiden kustomointi kasvattavat suosiotaan tilasuunnittelussa ja etenkin toimistojen suunnittelussa. Hansaprintin myyntipäällikkö Pekka Meriläisen mukaan kysyntää on kustomoiduille ratkaisuille, joista monia voidaan toteuttaa suurkuvatulostamisen avulla.
JCDecaux Finland on aloittanut yhteistyön Gredin kanssa ja ottanut käyttöön Suomessa digitaalisen brändin- ja aineistonhallintapalvelun printti- ja digiaineistoille. Gredin rakentama palvelu on nimeltään JCDecaux Content HUB.
Spandex ja 3M järjestivät yhteistyössä WrapStars 2022 -teippauskilpailun tänä syksynä. Kilpailun voitti Raakateippi Oy, joka suunnitteli, tulosti ja toteutti Crafter-pakettiauton säväyttävän yliteippauksen. Raakateippi on Laihialla toimiva, mainosteippauksia tekevä yritys.
Grafian Vuoden Huiput 2021 -kilpailussa menestyneet työt saivat muhkean palkintosaaliin eurooppalaisessa Art Directors Club of Europen ADCE Awards -kilpailussa. Werkligin suunnittelema Sitko Pizzan brändi-identiteetti sekä valokuvat palkittiin kullalla. Kultaa tuli myös kahdelle muulle työlle.
Stora Enson mukaan pidemmän ajan trendi näyttää olevan, että asiakkaat ja kuluttajat suosivat vähemmän valkaistuja tai kokonaan valkaisemattomia uusiutuvia pakkaustuotteita. Yritys investoi nyt pienemmän hiilijalanjäljen tuottavan valkaisemattoman sellun tuotantoon sekä revinnäissellun tuotantoon. Investoinnit ovat yhteensä 80 miljoonaa euroa.
Suomalainen tapahtumiin erikoistunut kaupallinen televisiokanava TapahtumaTV Eveo käynnistää toimintansa tulevana viikonloppuna. Kanavan ohjelmat ovat katsottavissa myös tallenteina Eveo.fi -suoratoistoalustan arkistosta. TapahtumaTV Eveon omistaa tuotantoyhtiö Rockway Oy.
Itsekiinnittyviä kalvomateriaaleja valmistava Hexis on jälleen esitellyt jokavuotisen valokuvakuvakilpailunsa voittajat. Siinä suurkuvatulostajat voivat tuoda esille näyttävimmän työnsä. Vuoden 2022 Hexis-kokonaiskilpailun voittaja oli Decosail, joka oli koristanut purjeveneen kölistä mastoon suurkuvatulosteilla.