Fujifilm on kehittänyt yhdessä Hybrid-ohjelmistotalon kanssa uuden ratkaisun joustopakkausten painamiseen tehokkaasti. Ratkaisu toimii uudella digitaalisella Jet Press FP790 -painokoneella, jossa käytetään Hybridin kehittämään työnkulkujärjestelmää ja rippiä.
Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa yleisö valitsee Vuoden aikakauslehtikannen. Kansiäänestys on käynnissä 1.–31. maaliskuuta. Kolme eniten ääniä saanutta kantta julkistetaan huhtikuussa ja voittaja julkistetaan toukokuussa järjestettävässä Editgaalassa.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Yhteishyvä- ja Samarbete-lehdet siirtyvät myymäläjakeluun toukokuusta alkaen. Jatkossa kaikki S-ryhmän asiakasomistajat voivat ottaa lehden mukaansa ilmaiseksi S-ryhmän kaupoista ja ruoan verkkokaupasta kautta maan. Juuri ilmestynyt Yhteishyvän maaliskuun numero on viimeinen kotipostilaatikoihin jaeltu lehti.
Myymälöiden näyteikkunoissa käytettävien diginäyttöjen tavallinen ongelma on suora auringonvalo. Se heikentää viestin näkyvyyttä ja aiheuttaa näytön kuumenemista. Suomalainen Kuori Oy on kehittänyt 65 tuuman LCD-näytön, joka ratkaisee näitä näyttöjen ongelmia ja pidentää näytön käyttöikää.
Pantone on lisännyt 224 sekoitusväriä ja viisi perusväriä PMS-järjestelmään. Lisäykset ovat puhuttaneet graafisia suunnittelijoita ja painoalaa siksi, että uudet ja vanhat painetut värioppaat eivät enää ole yhteensopivia. Ongelmaksi koetaan myös joidenkin uusien värisekoitusten hyvin pienet sekoitusvärimäärät.
Sanomalehtien yhteinen ilmoitusväline Kärkimedia kasvattaa huomattavasti lukijapeittoaan, kun Maaseudun Tulevaisuus -lehti tulee mukaan Kärkimedian ilmoituspaketteihin. Niiden avulla voidaan tavoittaa viikossa jopa 3,7 miljoonaa lukijaa.
Amazon on maailman tunnetuin verkkokirjakauppa, mutta yritys panostaa myös yhä enemmän kirjojen painamiseen. Amazon on juuri investoinut digitaaliseen kirjojen tuotantoon Pariisin tehtaassaan. Investointiin sisältyy täysin automaattinen kirjalinja.
Valopilkku on yksi Suomen tunnetuimmista taksintilaussovelluksista. Sanoma Media Finland on viime vuosina investoinut palvelun kasvuun sen mainonnan kumppanina. Nyt Sanoma ostaa Taksi Helsingiltä koko Valopilkku Oy:n ja sen liiketoiminnan.
PunaMusta panostaa lisää mainosratkaisuihin, joissa käytetään digitaalisia näyttöjä. Niitä toteuttaa PunaMusta Profilight Tampereen ja Riian jääkiekon MM-kilpailuissa keväällä. Tampereella PunaMusta laajentaa myös digitaalisten näyttöjen verkostoaan.
Grano on sopinut yhteistyön jatkamisesta urheilutoimijoiden kanssa. Grano vastaa HJK:n Bolt Arenan ilmeestä ja mainospinnoista. Suomen Urheiluliiton kanssa on sovittu yhteistyöstä markkinointi-, mainos- ja näkyvyystuotteissa.
Tänä vuonna on kulunut 120 vuotta siitä, kun marttajärjestön lehdet alkoivat ilmestyä säännöllisesti. Sekä suomen- että ruotsinkielisillä martoilla on alusta saakka ollut omat erilliset lehtensä. Nyt suomenkielinen Martat ja ruotsinkielinen Martha ovat jäsenmaksuun kuuluvia jäsenlehtiä.
Ensimmäinen kotimaassa valmistettu vinyylilevy sitten 1990-luvun on Jesse-yhtyeen tuplalevy Descend. Yhtyeen jäsenet hakivat uunituoreet levyt ystävänpäivänä Helsingin Levypuristamon tehtaalta, jossa valmistuu nyt tuhansia äänilevyjä viikossa. Perinteisille äänitteille riittää kysyntää.
Antalis on tuomassa uuden yli 700 artikkelia kattava luovien papereiden valikoiman asiakkaiden käyttöön tänä keväänä. Ne tulevat varastoon säännöllisinä toimituksina korvaten tälläkin hetkellä varastossa olevia kyseisten brändien tuotteita. Valikoimaan sisältyy korkealaatuisia offsetpapereita sekä designpapereita.
Kolme yritystä on yhdistänyt voimansa harvinaisella tavalla tuottaakseen uuden vähäpäästöisen painopaperin. Yhteistyössä ovat mukana Lessebo Paper, Bonnier Books ja Livonia Print. Uudella painopaperilla pyritään minimoimaan korkeatasoisten painettujen kirjojen hiilijalanjälki.
Energiasta on ollut Euroopassa pulaa ja hinnat ovat nousseet jyrkästi. Myös papereista on ollut pulaa ja hinnat ovat nousseet jyrkästi. Metsäyhtiöt tekivät hyvää tulosta paperilla, joten tuotannon supistaminen on kannattanut niille. Paperin ostajille, kuten painotaloille, tilanne on ollut vaikea ja korkeita hintoja on ollut vaikea siirtää asiakkaille.