Stora Enso aloittaa yhteistyön Microsoftin kanssa älypakkauksissa. Yhtiö käyttää älypakkauksista saatavan tiedon hallinnassa Microsoftin Azure-pilvipalvelua.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Useat kaupunkilehdet ovat sopineet Adfore Technologies Oy:n kanssa paikallisen mobiilimainonnan kehittämisestä osana kaupunkilehtikonseptia. Adforen mobiilimainontaan erikoistunut Tässä.fi-paikallisopas toimii lehtien yhteisenä palvelualustana.
Fastbind on kehittänyt kovakantisten kirjojen sidontaan uuden tarvikeratkaisun. Sen avulla voidaan erilaisilla liimasidontalaitteilla tehdä kovakantisia kirjoja entistä paremmin.
Sähköisten kirjojen eli e-kirjojen suosio on kasvanut Elisan teettämän tutkimuksen mukaan. Ne ovat lisänneet lukemista erityisesti niiden käyttäjien joukossa, jotka harrastavat vähemmän kirjallisuutta.
Inserttien käyttö sanomalehdissä on kovassa kasvussa viimeistelyratkaisuja tarjoavan Muller Martini -yhtiön mukaan. Yhtiö esitteli tehokkaita ratkaisuja inserttien prosessointiin IFRA World Publishing Expossa Berliinissä.
Viimeistelyn automatisointi on yksi painoalan keskeisistä trendeistä. Horizonin Finishing First -tapahtuma esitteli monia ratkaisuja, joilla painatuksen jälkikäsittely voidaan muuntaa automaattiseksi.
IT-palveluyhtiö CGI ja Akateeminen Kirjakauppa kehittävät uudenlaista asiakaskokemusta kirjallisuuden ystäville. Helsingin Kirjamessuilla esiteltävä mobiilisovellus tunnistaa asiakkaan valitseman kirjan ja tuo teokseen liittyvät lisätiedot ja -materiaalit puhelimessa tutkittavaksi.
Stora Enso kertoi osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä kahdesta merkittävästä investoinnista Suomessa. Yhtiö investoi kartongin ja sellun tuotantoon lisää yhteensä 94 miljoonaa euroa.
Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluva Helsingin Uutiset pilotoi verkkolehtensä artikkeleissa NayaDaya-sovellusta, jonka avulla lukijat voivat ilmaista uutisten herättämiä tunteita ja nähdä toistensa reaktiot.
Grano on avannut uuden peruspainotuotteiden verkkokaupan. Sen kilpailukykyiset hinnat perustuvat Granon mukaan ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja pitkälle automatisoituihin prosesseihin. Verkkokaupan on tuotettava arvoa koko toimitusketjulle, sanoo Granon eTailer Nina Varhelahti.
Ruotsalainen metsäyhtiö Artic Paper ennustaa, että graafisten paperien hinnat jatkavat nousuaan seuraavan 12 kuukauden aikana. Yhtiö korotti hintojaan viimeksi heinäkuun alusta.
Ricoh ja ranskalainen startup-yritys Orséry ovat kehittäneet julkaisujen tuotantoon tarvepainatusratkaisun, joka mahdollista kirjojen teon suoraan kirjakaupassa tai kirjastossa.
Terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita tarjoava Mediq Suomi on pystynyt tehostamaan markkinointiaan julkaisuautomaatiolla. Sen avulla tuotetaan rikastettu tuotetieto kaikkiin kanaviin. Verkossa olevien tietojen lisäksi myös painetuilla luetteloilla on tärkeä rooli.
Isot mediatalot laajentavat toimintaansa erilaisiin palveluihin, jotka liittyvät enää löyhästi julkaisemiseen. Ohjelmistotalojen ohella mediatalot ovat hankkineet mm. messujen ja muuttojen järjestäjiä. Mediataloja näyttävät kiinnostavan erityisesti asumiseen ja rakentamiseen liittyvät palvelut