Paperitukkuri Papyrus on laajentanut kartonkivalikoimaansa kolmella uudella kartonkilaadulla. Niistä löytyy painettavia materiaaleja kyltteihin ja mainoksiin sekä kortteihin, kansiin ja pakkauksiin. Uutta ovat myös kierrätysmateriaalista tehdyt värilliset paperit ja kartongit.
Kotimaisesta toimitetusta sisällöstä maksetaan ja lehdet tilataan Suomessa edelleen pääosin kotiin. Lähes 60 % suomalaisista kertoo tuoreen KMT 2023 -tutkimuksen mukaan talouteensa tilattavan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena. Lähes puolet kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista aikakauslehteä.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan printin lukijamäärät kasvoivat kolmessa lehtiryhmässä. Painetuista aikakauslehdistä joka kolmas sai uusia lukijoita. Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä.
Canonin Arizona -tasotulostimet keräsivät peräti viisi palkintoa arvostetussa amerikkalaisessa Pinnacle Product Awards -kilpailussa. Palkinnot saatiin tuotantolaitteiden sarjoissa. Tässä sarjassa useita palkintoja saivat myös Durst, Epson ja Mutoh.
Ruotsin hallitus on huolestunut koululaisten oppimistulosten heikentymisestä kansainvälisessä PIRLS-tutkimuksessa. Heikentymisen arvioidaan johtuva ainakin osittain liiallisesta panostamisesta digitaalisiin oppimateriaaleihin. Nyt hallitus on päättänyt kääntää suuntaa takaisin painettuihin oppikirjoihin. Niihin investoidaan tänä vuonna 55 miljoonaa euroa.
Durst esitteli Labelexpo-messuilla uuden innovatiivisen Hawk Eye -laadunvalvontatekniikan etikettipainamiseen. Tekniikassa hyödynnetään konenäköä ja keinoälyä etikettien laadun varmistamiseksi painamisen prosessissa. Uusi järjestelmä otetaan käyttöön Durstin Tau RSC -tekniikkaan perustuvissa laitteissa.
Painetun median volyymi on laskenut ja tulee edelleen laskemaan. Printin osuus mediayhtiöiden tuloista on kuitenkin paljon suurempi kuin monet luulevat. Printin osuus julkaisujen tuloista ei myöskään laske kovin nopeasti, ennustaa FIPP-järjestön tutkimusraportti Future of Print.
Uutismedian liiton julkaisema Suomen Lehdistö ilmestyy vuoden 2024 alusta lähtien pääosin vain verkossa. Kahdeksan kertaa vuodessa ilmestynyt tilattava printtilehti jää historiaan sen vähentyneen kysynnän vuoksi. Jatkossakin paperille painetaan kesäkuussa ilmestyvä tilastonumero.
Fleksopainamisen markkinoille on tullut uusi prepress-ratkaisujen toimittaja. ECO3-yhtiö tarjoaa fleksopainamiseen uutta pilvessä toimivaa pakkausten esivalmisteluohjelmaa, kuvanlaadun parantamisohjelmistoa, fleksolaattoja ja laattojen tuotantolaitteita.
Sanomalehtien asema suomalaisten luotettavimpana mediana on edelleen vahvistunut Uutismedian liiton uuden tutkimuksen mukaan. Suomalaisista kolme neljästä pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Ero toiseksi sijoittuneeseen televisioon kasvoi edelleen.
Retail media eli kaupan media on mediakentän ehkä nopeimmin kasvava alue, mikä näkyy Suomessakin. Kaupan mediaa onkin kutsuttu digitaalisen mainonnan kolmanneksi isoksi aalloksi hakukoneiden ja somen jälkeen.
Painotalo Painola tekee nyt kaikki digitaali- ja offsetpainotyönsä hiilineutraalisti. Painolan hiilidioksidipäästöt lasketaan ClimateCalc-hiilijalanjälkilaskurilla, joka on painoteollisuudelle kehitetty tarkka ja luotettava työkalu. Tämä uudistus on mahdollistanut kaikkien digitaali- ja offsetpainotöiden hiilineutraalin toteutuksen.
Agfa on kehittänyt tekniikkaa, millä nahkaa koristellaan mustesuihkutekniikalla. Nyt Agfa on haastanut useita Guccin tytäryhtiöitä Euroopassa patentin rikkomisesta. Agfan mukaan Gucci on käyttänyt Agfan EP 3 388 490 -patentin tekniikkaa luonnollisen nahan koristelussa.
Ympäristöä säästävät ratkaisut yleistyvät myös etikettien tuotannossa lisääntyvän sääntelyn ja asiakkaiden vaatimusten vauhdittamana. Tämä näkyy hyvin Labelexpo Europe -messujen tuoteuutuuksissa. Entistä vastuullisempia materiaaleja ja tuotantoratkaisuja on esillä runsaasti moniin eri etikettitarpeisiin.
Globaali värien valmistaja Hubergroup on kehittänyt uusia entistä ympäristöystävällisempiä värejä, jotka soveltuvat hyvin pakkauspainamiseen fleksossa tai offsetissa. Yhtiö esittelee kolme eri värisarjaa Labelexpo Europe-messuilla syyskuussa