Kirjakauppaliiton ja Suomen Kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan yleisen kirjallisuuden myynti kasvoi vuonna 2020 kaikissa myyntikanavissa. Yleisessä kirjallisuudessa kustantajien myynti jälleenmyyjille kasvoi 12 % ja kirjakauppojen myynti 1,5 %. Eniten kasvoi äänikirjojen myynti, mutta myös painetut kirjat pääsivät mukaan kasvuun.
Suomessa kehitetty antimikrobinen tarrakalvo CovidSafe on todettu toimivaksi SARS-CoV-2-koronavirusta vastaan Helsingin yliopiston tutkimuksessa. Tämä monimetalliseoksesta valmistettu materiaali on erittäin helppo asentaa paikalleen ja se sopii kaikkien kosketuspintojen, kuten vesihanojen, ovenkahvojen ja kaiteiden suojaamiseen. Burger King testaa virusteippiä ravintoloissaan.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Antalis on saanut tutkimustuloksia antimikrobisen Coala Coversafe -tarrakalvon tehosta COVID-19-koronavirusta vastaan. Tulosten mukaan kalvo suojaa ihmisiä 96 %:n tehokkuudella. Antaliksen mukaan kalvon teho virusta vastaan on ainakin 4 vuotta.
Pelastusarmeija on tehnyt rohkean brändäyksen ja kasvojen kohotuksen kirpputorimyymälöilleen. Ne ovat nyt iCare-hyväntekeväisyysmyymälöitä. Myymälät, työasut ja verkkosivut ovat saaneet uuden logon ja uuden ilmeen.
Kansalliskirjaston digitoitujen lehtien tarjonta laajeni 10 vuodella, kun käyttöön tulivat kaikki Suomessa 31.12.1939 mennessä julkaistut lehdet. Lehdet ovat yleisökäytössä digi.kansalliskirjasto.fi -palvelussa. Palvelussa voi lukea sekä vanhoja sanomalehtiä että aikakauslehtiä.
Tukkuri Papyrus Finland on laajentanut suurkuvatulostukseen tarkoitettua Viscom-tuotevalikoimaansa. Se kattaa mm. autoteippaukseen, markkinointiin, opasteisiin ja sisustamiseen tarkoitettuja materiaaleja tunnetuilta suurkuvatulostamisen brändeiltä.
Joulu on monille ihmisille vuoden tärkeimpiä, ellei tärkein juhla. Jouluihmisille jouluun kuuluu myös joululehti. Sillä on oma paikkansa, vaikka muutkin mediat tuottavat joulutietoa laajasti. A-lehdet on saanut hyvää palautetta syksyllä ensimmäistä kertaa ilmestyneestä 100 ideaa jouluun -lehdestä.
Mainoslahja-alan ja painoalan yritykset ovat kehittäneet uutta liiketoimintaa monenlaisista koronaviruksen leviämistä torjuvista turvatuotteista. Kasvomaskit omalla painatuksella ovat tekstiilipainamisen taitajille uusi menestystuote, jota voi tilata suoraan verkkokaupastakin.
Canon käynnistää verkossa asiantuntijafoorumin suurkuva-asiakkailleen. Uusi graphiPLAZA on keskustelufoorumi ja sieltä löytyy myös teknistä tietoa, neuvontaa ja mediaprofiileja.
Mediatalo PunaMusta Media painaa ensi vuoden alusta kaikki kustantamansa sanomalehdet hiilineutraalisti. Lehdet painetaan omassa PunaMusta-painotalossa, joka tarjoaa vuoden alusta kaikki mainospainotuotteet ja viestinnän materiaalit 100-prosenttisesti hiilineutraalina kaikille asiakkailleen.
Pantone on taas valinnut uuden vuoden trendikkäimmät värit. Yrityksen mukaan ne ovat äärimmäisen harmaa Ultimate Grey (Pantone 17-5104) ja kirkas keltainen Illuminating (Pantone 13-0647). Pantone valitsi ensi kertaa sitten vuoden 2016 kaksi väriä yhden sijaan vuoden väreiksi.
Kostutusvesien laadulla on merkitystä painamisessa, ja vesiä voidaan kehittää entistä ekologisemmiksi. Painovärien valmistaja Hubergroup on kehittänyt näiden lisäaineiden koostumusta. Vesissä vuosikausia käytössä ollut torjunta-aine on todettu haitalliseksi, ja yritys on kehittänyt nykypäivän kemikaaliturvallisuutta täysin vastaavan aineen.
Ruotsalainen paperiyhtiö Arctic Paper on lanseerannut värien voimaa korostavan design-kalenterin ensi vuodelle. Munken Agenda 2021 on kirjan muodossa oleva suunnittelukalenteri ja luova paperiopas. Sen suunnitteli kolme lontoolaista design-alan opiskelijaa.
Markkinointialan mediakenttä uudistuu vahvasti vuoden vaihteessa. Alma Media lakkauttaa silloin Markkinointi & Mainonta -lehden, jonka sisältöä tullaan julkaisemaan jatkossa Kauppalehdessä. MarkkinointiKollektiivi perustaa uuden digitaalisen uutismedian ja alan uutisia löytyy myös MRKTNG -lehdestä sekä Print&Mediasta.
IKEA on päättänyt lopettaa jo 70 vuotta ilmestyneen painetun kuvastonsa julkaisemisen. Se korvataan digitaalisilla palveluilla. Kesällä ilmestynyt vuoden 2021 IKEA-kuvasto jää viimeiseksi lajissaan.