Paino- ja pakkauspapereita on paljon, mutta suurkuvan materiaalimäärä on niitä huomattavasti suurempi. Suurkuvan tuotannossa käytetään hyvin monenlaisia materiaaleja ja ne myös muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Osa tästä valtavasta materiaalikirjosta on nähtävillä Sign, Print & Promotion -messuilla.
Digitaalinen tekstiilien painaminen on vahva kasvumarkkina. Erityisesti suoraan kankaalle tai siirtokuvan avulla painaminen kasvaa hurjaa vauhtia. Sign, Print & Promotion -messuilla on esillä paljon tekstiilipainamisen materiaaleja ja laitteita sekä myös tekstiilien painotaloja.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Painettu kirja toimii edelleen erilaisten kokeilujen innoittajana. Digitaaliset alustat ovat vallanneet pysyvän paikan arjessamme, mutta kirjaesine on säilynyt merkityksellisenä. Tutkijoiden toimittama kansainvälinen teos valottaa, millä tavoin kirja on edelleen merkityksellinen 2000-luvulla.
Pakkausten valmistaja Mondi on rakentanut ensimmäistä kertaa skeittirampin aaltopahvista osoittaakseen materiaalin vahvuuden. Ramppi tehtiin yhteistyössä Olympialaisiin osallistuneen skeittaajan Julia Brücklerin kanssa.
Painotuotteen jälkikäsittely eli viimeistely on tuotantoprosessin alue, johon monet painotalot investoivat nyt enemmän. Entistä nopeammat painokoneet ja tulostimet vaativat viimeistelyn tehostamista tehokkaan tuotannon ja hyvän ulkoasun varmistamiseksi.
Spandex lanseeraa kaksi maalinsuojakalvoa auto- ja yliteippauksiin. Uudet AUTO-brändätyt tuotteet on suunniteltu erityisesti auto- ja yliteippauksia sekä maalinsuojakalvoja asentavien ammattilaisten tarpeisiin.
Ruotsalainen liikelahjojen sekä painotuotteiden verkkokauppa Printer toimii nyt Suomessa suomenkielisenä verkkokauppana. Yritys on rekrytoinut henkilökuntaa uuteen toimipisteeseensä Ouluun.
Suomen irtonumeromarkkina koki positiivisen kasvun vuonna 2023 aikakauslehtien myynnissä. Aikakauslehtien irtonumeromyynti kasvoi kokonaisuudessaan 1,1 % kappalemyynnin säilyessä lähes vuoden 2022 tasolla.
Suurkuvatulostimia ja leikkureita valmistava Roland DG on laajentanut valikoimaansa Dimensen suurkuvatulostimilla. Niillä voidaan tiedotteen mukaan tehdä kohokuvioituja tapetteja ja muita tulosteita yhdessä tuotantoprosessissa.
Paperikalenterien suosio näyttää olevan kasvussa. Etenkin A5-kokoiset kalenterit ovat kuluttajien suosiossa, ja niitä ostavat tyypillisesti nuoret naiset. Erilaisia seinäkalentereita myydään myös hyvin. Kalenterit ovat olleet hyvin esillä myös messuilla.
Kirjamyynnin kehitys on kehittynyt eri suuntiin eri kustantajilla viime vuonna. Näin voi päätellä siitä, että kustantajien myyntitilastot ja WSOY:n myyntiluvut ovat osittain eri suuntaisia. WSOY:llä oli erinomainen vuosi, mutta muilla kustantajilla vuosi on ehkä ollut heikompi.
Paitapainotoimija Natualle myönnettiin marraskuussa 2023 tekstiilialan tunnetuin GOTS-sertifikaatti. GOTS-sertifoituja tuotteita valmistavia yrityksiä on Suomessa vain kourallinen. Natua on Suomen ensimmäinen paitapainotoimija, jolle tämä tunnustus myönnettiin.
Vaatetulostus Direct-to-Film (DTF) tekniikalla näyttää kasvavan erittäin nopeasti. Mimaki kertoo, että sen helmikuussa 2023 lanseeraamaa TxF150-7- tulostinta on myyty EMEA-alueella jo yli 300 kappaletta. Mimaki uskoo nyt tämän tekniikan käyttöönoton kasvavan kiihtyvällä vauhdilla.
Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona 17.1. lopullisesti direktiivin, jolla parannetaan tuotteiden merkintöjä ja kielletään harhaanjohtavat ympäristöväitteet. Direktiivin tarkoituksena on suojella kuluttajia harhaanjohtavalta markkinoinnilta ja auttaa heitä tekemään parempia ostopäätöksiä.
Mailhouse Oy on lanseerannut yrityksille innovatiivisen All Inclusive -markkinointikonseptin, joka yhdistää massatuotannon ja -jakelun edut yksilölliseen viestintään. Korttien yhteislähdöt laskevat perinteisen suoramarkkinoinnin kokonaiskustannuksia jopa 30 %.