Ulkomainonta kääntymässä kasvuun

3.2.2014 09:42Uutiset » Toimiala

Ulkomainonta lähti kasvuun viime vuoden lopulla Suomessa ja kasvatti markkinaosuuttaan. Alan yritykset odottavat positiivisia uutisia vuodelta 2014, vaikka tilanne on mediamarkkinoilla edelleen vaikea.

Ulkomainonnan osuus Suomen mainoskakusta nousi viime vuonna 3,5 prosenttiin. Aiemmin markkinaosuudet ovat vaihdelleet 2,9 – 3,4 prosentin välillä. Markkinaosuuden kasvua selittävät Outdoor Finlandin mukaan muun muassa ulkomainosyritysten panostaminen digitaalisuuteen ja uusien tehokkaiden mainoskanavien tarjoaminen. Kansainvälisesti katsoen ulkomainonnan markkinaosuus on Suomessa vielä vaatimaton.

Ulkomainonnan määrä laski viime vuonna 3,7 prosenttia ja vuosi oli vaikea myös alan yrityksille. Nyt ilmassa on kuitenkin käänteen merkkejä, sanoo Outdoor Finlandin hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen.

– Hyvä loppuvuosi indikoi ulkomainosalalle positiivisia uutisia myös kuluvalle vuodelle, vaikka vuodesta 2014 odotetaan mediamarkkinoilla edelleen vaikeaa. Ulkomainonnan yrityksistä on sitä vastoin kuulunut positiivisia kasvusignaaleja. Ulkomainonnan läsnäolo kuluttajien arjessa sekä mainosten ‘ohittamattomuus’ ovat laskevilla markkinoilla vahvuus, Kuhanen sanoo.

Kuva: Outdoor Finland.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone