Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Ulkomainonnan kontaktiluvut uudessa nousussa

27.5.2020 10:36Uutiset » Toimiala
Ulkomainonta on tavoittanut koronakriisin aikana asiakkaita parhaiten kaupoissa. Kuva: JCDecaux.

Ihmiset ovat jälleen aktivoituneet liikkumaan kodin ulkopuolella. Puolet suomalaisista on liikkunut koko ajan aktiivisesti päivittäin ulkona kohdaten ulkomainontaa, kertoo Suomen Ulkomainosliitto. Yleisö- ja kävijämäärät tippuivat monin paikoin väliaikaisesti, mutta ulkomainonta tavoittaa edelleen ja kontaktiluvut ovat lähteneet uuteen nousuun.

Alan yritykset seuraavat ihmisten aktiviteettia useiden eri lähteiden perusteella. Koronakriisi iski maaliskuussa kipeästi myös hyvässä kasvussa olleeseen ulkomainosalaan. Huhtikuussa mainonnan määrä laski ulkomainonnassa 68,6 prosenttia viime vuodesta Kantarin tilaston mukaan.

Etätöiden myötä osa liikkumisesta siirtyi kaupunkien keskustoista kotilähiöihin ja ulkoilualueille, mutta nyt kaupunkien keskustat ovat heräämässä kevääseen ja jalankulkijamäärät ovat jatkuvassa kasvussa.

Kaupoissa käydään yhä harvemmin, mutta ruokaa ostetaan kerralla enemmän kuin aikaisemmin. Tehokkainta mainostaminen on liiton mukaan nyt päivittäistavaraliikkeissä ja niiden välittömässä läheisyydessä. Kaupoilla tehdään tällä hetkellä myös suuri osa ruokaan ja kodintarvikkeiden kulutuspäätöksistä sekä heräteostoksista. Yhteiskunnan palvelut ja suurin osa päivittäistavaraliikkeistä ovat toimineet koko ajan, pikkuhiljaa ollaan palaamassa myös kauppakeskuksiin ja julkiseen liikenteeseen.

– Ulkomainonnan tuhannen taalan kysymys on nyt se, että mitä vaaditaan turvallisuuden tunteeseen, joka saa ihmiset kokemaan liikkumisen olevan turvallista, toteaa Suomen Ulkomainosliiton hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen. Hän myös JCDecaux Finland Oy:n toimitusjohtaja.

– Lyhyellä tähtäimellä yritämme sopeutua muuttuneisiin markkinoihin ja ostokäyttäytymiseen. Pitkällä tähtäimellä kehitämme ja hyödynnämme data-automaatioalustoja, kuten toimimmekin aktiivisesti jo ennen liikkumisrajoituksia, Kuhanen sanoo.

Kuhasen mukaan digitaaliset näytöt ovat käyttöönotettavissa nopeallakin aikataululla, kun ilmoitetaan rajoitusten ja suositusten purkamisesta. Nopeimmat kampanjalähdöt on saatu liikkeelle digitaalisiin näyttöihin jopa saman päivän aikana.

Share: