Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Turengissa tulostetaan digikoneella sanomalehtiä

29.4.2016 11:53Uutiset » Toimiala
Jukka Saariluoma on Hansaprintin Direct-liiketoimintayksikön johtaja.
Jukka Saariluoma on Hansaprintin Direct-liiketoimintayksikön johtaja.

Hansaprint on tehnyt sopimuksen maailman eturiviin kuuluvien laatulehtien tulostamisesta. Hansaprint Direct -liiketoimintayksikkö aloitti maaliskuussa talouslehti Financial Timesin (FT) ja International New York Timesin (INYT) painamisen Turengissa.

Yksikönjohtaja Jukka Saariluoma Hansaprintistä kertoo, että lehtien painaminen on lähtenyt hyvin käyntiin.

– Olemme saaneet asiakkailtamme hyvää palautetta. Uusi systeemi toimii heidän mielestään mainiosti, Saariluoma kertoo.

Turengissa tulostetaan digitaalisesti (Ricohin mustesuihkukoneella) FT:n ja INYT:n Suomeen jaettavat lehdet. Osa lehdistä menee vähittäismyyntiin, mutta niitä jaellaan myös hotelleihin ja muun muassa Finnairille. Kun lehti painetaan illan ja yön tunteina Suomessa, niin lukijat saavat Suomessakin tuoreen lehden aamulla käteensä. Tämän avulla kaikki palaset loksahtivat lopulta paikoilleen ja lehtiä ryhdyttiin painamaan Suomessa, kertoo Saariluoma.

Paperille painettu lehti on myös osa tuotteen brändiä

Financial Times ja New York Times ovat tunnettuja erinomaisista verkkolehdistään. Yhtiöissä kuitenkin ymmärretään myös paperille painetun sanan päälle. FT:n tuotannosta vastaava johtaja Peter Slaughter uskoo, että painettu lehti pitää vielä pitkään pintansa. Se on tärkeä osa FT:n tuotevalikoimaa. Slaughterin sanookin, että printti ja sähköinen media täydentävät toisiaan. Hän kertoo, että he ovat saaneet paljon hyvää palautetta uudesta jakeluaikataulusta. Nyt lehti saadaan lukijoille aamu seitsemään mennessä.

INYT:n jakelusta vastaava johtaja Davy Drieghe korostaa, että painetulle lehdelle jakeluaikataulu on tärkeä asia. Kun INYT painetaan Suomessa, saavat lukijat lehden tuoreeltaan täälläkin. Lehden painaminen Suomessa lisää myös jakelun luotettavuutta.

Share: