Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Sosiaalisen median laatumielikuva heikentynyt

20.12.2018 09:24Uutiset » Toimiala
Helsingin Uutiset -lehti pilotoi 2017 verkkolehtensä artikkeleissa uutta suomalaista NayaDaya-sovellusta, joka mittaa uutisten herättämiä tunteita. Kuva: Kuva: Keskisuomalainen / NayaDaya Oy.

Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti laadukkaimmat verkossa julkaistavat uutismediat. Molemmat arvioidaan yhtä laadukkaiksi kuin vuotta aiemmin. Sen sijaan sosiaalisen median saamat arvosanat ovat laskeneet merkittävästi.

Tulokset on saatu IRO Research Oy:n Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta loka-marraskuussa tekemästä Yhteisöllistyvä media -tutkimuksesta.

Kun 15 vuotta täyttäneitä suomalaisia pyydettiin arvioimaan erilaisten verkossa julkaistavien uutismedioiden laadukkuutta, nousivat kärkeen Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut. Asteikolla 0–10, missä 10 tarkoittaa erittäin laadukasta ja 0 erittäin heikkoa uutismediaa, Yleisradion tulos oli sama 7,9 kuin vuotta aiemmin ja sanomalehtien vuoden takainen 7,4 oli noussut 7,5:een.

Vuoden sisään merkittävimmät muutokset tapahtuivat Googlen, YouTuben, Twitterin, LinkedInin, Facebookin, WhatsAppin ja Instagramin tuloksissa. Kun ne vielä vuosi sitten kilpailivat lähes tasaväkisesti joidenkin kotimaisten uutismediapalveluiden kanssa, niin nyt tulokset ovat suorastaan romahtaneet. Google sai arvosanaksi 5,5, Facebook 4,1, WhatsApp 3,7 ja Instagram 3,5. Vuotta aiemmin vastaavien palveluiden arvosanat olivat vähintään 1,5 numeroa korkeammat.

Facebookin ja Snapchatin käyttö laskussa

Sosiaalisen median palveluista käytetyin on tasaisesti kasvanut WhatsApp, jota ilmoittaa käyttävänsä säännöllisesti 70 prosenttia suomalaisista. Toiseksi sijoittui Facebook (60 %), jonka käyttäjämäärät olivat suurimmillaan vuonna 2015. Nyt Facebookin käyttäjiä on kahdeksan prosenttiyksikköä vähemmän. Niukasti kolmanneksi sijoittui YouTube (59 %), joka sekin on ollut suosionsa huipuilla kolme vuotta sitten.

Iso muutos tapahtui uusimpiin sosiaalisen median kanaviin kuuluvan Snapchatin käytössä, joka on laskenut 10 % ja oli 48 %.

Share: