Sanomalehdet kampanjoivat lukemisen puolesta 

3.9.2018 08:07Uutiset » Toimiala
Muusikko Heikki Kuula osallistuu sanomalehtien lukutaitokampanjaan. Kuva: Hogmusic.

Sanomalehtien Liiton jäsenlehdilleen tuottama lukutaitopäivän kampanja Tarina tarinan takana tuo esiin lukemisen iloa ja merkitystä. Erityisesti nuorille suunnattu kampanja keskittyy tarinankerronnan riemuun ja kannustaa lukemaan – myös sen, mitä on rivien välissä.

Kampanja liittyy YK:n Kansainväliseen lukutaitopäivään, jota vietetään 8. syyskuuta.

Kampanjassa muusikot Ellinoora, Pyhimys ja Heikki Kuula kertovat omin sanoin tarinat hittibiisiensä Leijonakuningas, Kynnet, kynnet ja Bae takaa – ja innostavat samalla lukemaan.  Tarina tarinan takana -chatbotissa käyttäjä pääsee juttelemaan artistien kanssa ja lukemaan biisien tarinat heidän itsensä kertomina.

Artistit eivät ainoastaan kerro biisien tarinaa, vaan haastavat samalla pohtimaan suhdetta itseen ja lähimmäisiin, lähdekritiikkiin, sosiaaliseen mediaan, lukemiseen ja tarinankerrontaan.

– Tällä kampanjalla tahdomme tuoda esiin sitä, että lukeminen on paitsi innostavaa, avartavaa ja uusia näkökulmia avaavaa myös yksinkertaisesti tosi hauskaa – millä välineellä tai missä muodossa tahansa luetkaan. Tarinankerronnan muoto on tässä uusi – chatbot-keskustelu – mutta sen ydin on kuitenkin hyvässä tarinassa. Melkein kuin saisit kahdenkeskisen juttelusession artistin kanssa, mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen Sanomalehtien Liitosta sanoo.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone