Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

PISA-tutkimus: painetun sanan lukeminen lisää lukutaitoa

7.5.2021 10:59Uutiset » Toimiala
Paperilta lukeminen mahdollistaa syvemmän ymmärtämisen. Kuva: UPM.

Kirjoja lukevat opiskelijat menestyvät usein paremmin lukemisessa, lukevat enemmän ja nauttivat lukemisesta enemmän kuin ne opiskelijat, jotka käyttävät etupäässä digitaalisia laitteita lukemiseen. Digitaalisten tekstien ahkera lukeminen näyttää jopa heikentävät lukutaitoa. Nämä ovat päätuloksia uudesta OECD/PISA-tutkimuksesta.

Tutkimuksen “21st Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World” julkaisi PISA-ohjelma tällä viikolla. Tutkimus vahvistaa sen, että opiskelijat menestystä paremmin lukemalla painettuja materiaaleja kuin digitaalisia tekstejä. Tutkimus osoittaa, että vanhempien ja koulutuksen tarjoajien pitää tehdä enemmän työtä printin säilymiseksi opetuksen välineenä.

Tutkimuksesta löytyy hälyttäviä lukuja kirjojen lukemisen vähenemisestä. Noin kolmasosa opiskelijoista lukee harvoin tai ei koskaan kirjoja. Kolmasosa lukee enimmäkseen paperikirjoja, 15 % enemmän digitaalisilta laitteilta ja 13 % käyttää yhtä usein molempia lukuvälineitä.

OECD ei ole ainoa, joka on julkistanut vastaavanlaisia tietoja, kertoo graafisen alan järjestö Intergraf. Järjestö tuo esiin COST Action E-READ -hanketta, joka on laaja-alainen tutkimushanke. Hankkeessa julkaistiin jo vuonna 2018 metatutkimus, jonka mukaan painetun sanan lukeminen edistää paremmin nuorten opiskelua, kun on kysymys ymmärtämisestä, keskittymisestä, kriittisestä ajattelusta ja syvälukemisesta.

OECD-tutkimus ja sen yhteenveto löytyvät täältä.

Reino Lantto

Share: