Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Medioiden käyttö kasvanut korona-aikana

9.12.2020 10:22Uutiset » Toimiala
Kuva: Medialiitto.

Suomalaiset ovat lisänneet eri medioiden käyttöä tuntuvasti koronaepidemian aikana. Median keskimääräinen käyttöaika päivässä kasvoi vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla 1,5 tuntia 9,5 tuntiin, ilmenee Kantar TNS:n mittauksesta. Ajankäyttö kaikissa mediaryhmissä kasvoi tai pysyi samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna lukuun ottamatta elokuvateattereita.

Tutkimuslaitoksen mukaan kasvaneisiin medioiden ajankäyttölukuihin lienee vaikuttanut eniten luotettavan tiedon tarve koronasta sekä tarve medioiden tarjoamille viihteellisille sisällöille. Medioiden ajankäytössä osa on päällekkäistä käyttöä.

Mittauksen suurimmat kasvajat minuuteissa olivat lineaarinen televisio (+35 minuuttia päivässä), sanoma-, iltapäivä- ja ilmaisjakelulehtien verkkopalvelut (+12 minuuttia) ja sosiaalinen media (+8 minuuttia). Prosentuaalisesti eniten kasvoivat sanoma-, iltapäivä- ja ilmaisjakelulehtien verkkopalvelut (+41 %), mobiilipelaaminen (+35 %), kotimaiset netti-tv-kanavat (+33 %) ja aikakauslehtien verkkopalvelut (+33 %).

– Tarve luotettavalle faktatiedolle ja laadukkaalle ajanvietteelle on ilmeinen. Vastuullinen media tuottaa niitä molempia. Media-alan toimintaedellytyksistä on kannettava koronaepidemian jatkuessa erityistä huolta, jotta kansalaiset kykenevät toimimaan oikean tiedon pohjalta, kommentoi mittausta Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Holmberg on tyytyväinen, että uutismedian merkitys on kirjattu painokkaasti Huoltovarmuusneuvoston tuoreeseen raporttiin koronakriisin hoidosta (pdf).

Mediamainonnan lasku jatkunut

Vaikka medioita käytetään enemmän, mainostajat ovat vähentäneet panostustaan niihin. Mediamainonnan arvo on Kantar TNS:n kuukausiraportoinnin mukaan laskenut vuoden kaikilla kolmella kvartaalilla viime vuoteen verrattuna. Laskua on tullut kvartaaleittain 7,6, 38,2 ja 13,7 %.

Mediaryhmistä vain verkkomainonta oli kasvusuuntainen kolmannella kvartaalilla. Etenkin some- ja hakumainonnan nopea paluu kasvu-uralle kevään rajun pudotuksen jälkeen vaikuttaa myös kokonaiskuvassa. Uutismediat ja tv eivät ole päässeet kasvu-uralle, vaikka niiden käyttö on kasvanut alkuvuonna selvästi somea enemmän.

Share: