Mediamainonta yhä jäässä

22.4.2016 08:30Uutiset » Toimiala
Ulkomainonta kasvattavat mm. kaupunkipyörät, joita otetaan Helsingissä käyttöön 500 toukokuussa. Kuva Clear Channel.
Ulkomainonta kasvattavat mm. kaupunkipyörät, joita otetaan Helsingissä käyttöön 500 toukokuussa. Kuva Clear Channel.

Mediamainonnan markkinat eivät ole heränneet alkuvuonna. Mainonnan määrä laski maaliskuussa 3,9 % vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna. Kumulatiivisesti mainonta on vähentynyt 1,3 % tammi–maaliskuussa.

Viime vuoden eduskuntavaalien kampanjoinnin alkaminen maaliskuussa vaikuttaa hieman tulokseen. Ilman vaalimainonnan vaikutusta mainonnan määrä laski 2,8 % maaliskuussa.

Viime vuoden trendit ovat jatkuneet alkuvuonna. Ulkomainonta, radiomainonta ja elokuvamainonta ovat kasvaneet voimakkaasti, printtimainonta ja tv-mainonta vähentyneet. Verkkomediamainonnan kasvu on laantunut ja oli enää 5,2 % alkuvuonna.

Joillakin toimialoilla mainonta on kuitenkin kääntynyt kasvuun. Vähittäiskaupan ja moottoriajoneuvojen mainonta on kasvanut alkuvuonna.

Tiedot perustuvat TNS Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan. Lisätietoja mediamainonnan muutoksista.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone