Mediamainonta väheni tuntuvasti 2013
Medioille vuosi 2013 oli synkkä, sillä mediamainonnan määrä laski Suomessa 8,1 %. Mainonta kasvoi ainoastaan verkkomedioissa ja elokuvissa. Tiedot perustuvat Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallup Oy:ltä tilaamaan tutkimukseen.
Mediamainontaan käytettiin viime vuonna Suomessa yhteensä 1206,2 miljoonaa euroa. Painetuissa medioissa mainonta väheni 15,9 prosenttia ja osuus markkinoista laski 49,5 prosenttiin.
Sähköisissä medioissa tv-mainonta väheni 1,9 %. Verkkomediamainonta kasvoi 6,8 % ja nosti osuutensa mainoseuroista 19,7 prosenttiin. Kuitenkin luokiteltu ilmoittelu verkossa väheni.
– Markkinointiviestinnän murros jatkui. Mainonta siirtyy printistä verkkoon entistä
nopeammalla tahdilla. Sähköisen mainonnan osuus kasvaa ja lähestyy painettua mediaa,
kommentoi Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtaja Birgitta Takala.
Kuvassa aikakauslehtien kuukauden mainos 5/2013, Aikakausmedia.