Mediabrändeillä vahva asema uutislähteenä

13.6.2014 08:51Uutiset » Toimiala

Suomessa verkkomedian käytölle on leimallista, että suosituimpia uutislähteitä ovat vakiintuneiden mediayritysten verkkopalvelut. Näitä kertoi viikon aikana käyttäneensä 71 prosenttia vastaajista. Missään muussa maassa osuus ei ollut yhtä korkea. Tiedot ilmenevät Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimuksesta, johon Suomi osallistui ensimmäistä kertaa.

Sanoma- ja aikakauslehdillä on Suomessa kansainvälisessä vertailussa poikkeuksellisen vahva asema uutislähteenä. Suomalaisista 57 prosenttia menee verkossa suoraan kiinnostavalle uutissivustolle. Suomessa sanomalehtien kokonaistavoittavuutta lisää se, että niitä luetaan sekä painettuina että verkkoversioina.

Printti- ja digiversion päällekkäiskäytön yleisyyttä Suomessa selittää se, että Suomessa monet mediayritykset tarjoavat lukijoille yhdistelmätilauksia. Tässä Suomi on edelläkävijä maailmassa. Myös verkkouutisten maksullisuudessa olemme edelläkävijöitä. Verkkouutisista oli vuoden aikana maksanut 14 prosenttia suomalaisista. Useimmissa maissa osuus jäi kymmenen prosentin tuntumaan.

– Suunta kohti digikanavien käyttöä on selvä, mutta toistaiseksi televisio ja printti yhdessä menevät vielä verkkomedian ohi, sanoo Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies Helene Juhola.

Kuva: Agfa Graphics.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone