Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Media-alan syksy sujui odotuksia paremmin

12.2.2021 09:15Uutiset » Toimiala
Vaimenevat suhdanteet estävät media-alan kasvun, ennustaa Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja. Kuva: Medialiitto.

Aivan kuten Suomen taloudessa yleisesti, myös media- ja painoalalla syksy meni kevään odotuksia paremmin. Näin sanoo Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja. Maalis-toukokuun shokeeraava mainosmyynnin lasku tasoittui pandemian toisesta aallosta huolimatta, mikä on linjassa koko yhteiskunnan hyvän sopeutumiskyvyn kanssa.

Television mainosmyynti onnistui Erämajan loppuvuonna jopa hyötymään tilanteesta, mikä ei sinänsä ole ihme, sillä mediaa on poikkeusoloissa kulutettu tavanomaista enemmän. Medialiiton ennusteeseen verrattuna television menestys syksyllä oli kuitenkin yllättävää. Lehtien ja radion osalta ennuste mainosmyynnin menetyksistä osui hyvin toteuman kanssa.

– Kokonaisuutena media-alan mainosmyynnin pudotus oli television maltillisemmasta pudotuksesta huolimatta kuitenkin hurjaa ja jätti loven monen mediayrityksen kannattavuuteen. Kantarin tuoreiden lukujen valossa lehtien sekä televisio- ja radiotoiminnan mainosmyynnistä katosi 128 miljoonaa euroa verrattuna vuotta aiempaan. Vuoden ehdoton valopilkku oli kirjamyynti, joka oli vahvaa sekä sähköisten että painettujen kirjojen osalta, Erämaja sanoo.

Painoalalla kevät kulki Erämajan mukaan kaksijakoisesti. Elintarvike- ja lääkepakkauksia valmistavilla yrityksillä kädet olivat täynnä töitä, mutta mainos- ja markkinointimateriaaleja valmistavilla yrityksillä kysyntä saattoi pysähtyä kuin seinään. Asetelmat tasoittuivat syksyyn mentäessä. Toukokuussa toimialan työpäiväkorjattu liikevaihto laski 31,8 prosenttia, mutta marraskuussa enää 2,5 prosenttia edeltävästä vuodesta. Koko vuoden liikevaihto jää Medialiiton ennusteessa 11,7 prosenttia edeltävän vuoden alapuolelle.

– Pudotus on hurja, mutta olosuhteet huomioiden kelpo suoritus. Nähtäväksi kuitenkin jää, millaiseen kuntoon yritysten taseet ovat kriisin aikana ajautuneet. Koetut vaikeudet voivat konkretisoitua kuluvana vuonna alan konkurssimäärien kasvuna.

Pandemian vaikutuksista löytyy tietoa

Lisää tietoa painoalan kehityksestä löytyy seuraavasta Print&Media-lehdestä, jossa julkaistaan Painobarometri. Lehti ilmestyy 18.2.

Pandemian vaikutuksesta media-alaan löytyy tietoa Medialiiton Media 2030 -sivustolta. Sinne on koottu raportteja, jotka käsittelevät koronapandemian vaikutusta media-alaan ja sitä, mitä ala voi tulevaisuudelta odottaa ja miten siihen voidaan varautua.

Sivustolta löytyvät myös Media 2030 -tulevaisuusselvityshankkeen materiaalit. Ennen pandemiaa tehdyn hankkeen tavoitteena on suomalaisen media-alan kasvunäkymien avaaminen sekä selviytymisen ja muutoksen tukeminen.

Share: