Mainosbarometri lupaa kasvua ensi vuonna

8.9.2015 14:28Uutiset » Toimiala

Mainostajien Liiton Mainosbarometri lupaa varovaisesti kasvua yritysten markkinointiviestinnässä ensi vuonna. Kuluva syksy näyttää kuitenkin vaimeammalta, ja monissa yrityksissä leikataan alkuperäisestä budjetista.

Suhdanteita kuvaavan Mainosbarometrin vastaajista 26 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna ja 24 prosenttia vähentää niitä. Tämän vuoden tasolla pysyy 50 prosenttia. Lisääjien ja vähentäjien erotuksena syntyvä saldoluku on pyöristettynä kolme. Kuluva syksy näyttää kuitenkin vielä vaisulta. Alkuperäiseen budjettiin nähden joudutaan karsimaan – saldoluku on -22.

Maksetussa mediassa verkko verkon kasvuluvut ovat korkeat. Printtimedian saldoluvut ovat edelleen pakkasella. Muista ”perinteisistä” medioista valoisampia näkymiä kajastaa muun muassa ulkomainonnalle ja elokuvalle. Televisiokin pinnistää juuri ja juuri plussalle. Myymälämainonnan tehoon uskotaan edelleen.

Mainostajien Liiton elokuussa 2015 tekemään kyselyyn vastasi 84 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Mediayritykset eivät kuulu Mainostajien Liittoon. Näistä syistä mm. työpaikkailmoittelu, suuri osa luokitellusta mainonnasta ja median oma mainonta jäävät tutkimuksen ulkopuolelle.

Kuva: Mainosbarometri 2016 saldot.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone