Mainosalan jättifuusio toteutumassa

15.1.2014 09:01Uutiset » Toimiala

EU:n komissio on Adweekin mukaan hyväksynyt globaalisti toimivien markkinointiviestinnän jättien Publicisin ja Omnicomin fuusion. Loppuvuonna todennäköisesti toteutuva yhdistyminen synnyttää jättiyhtiön, jolla on noin 17 miljardin euron liikevaihto ja yli 40 prosentin osuus maailman mainosmarkkinoista.

Publicis Groupe ja Omnicom Group ilmoittivat heinäkuussa 2013 yhdistyvänsä. EU:n lisäksi fuusio on hyväksytty Yhdysvalloissa ja 12 muussa maassa. Vielä Publicis ja Omnicom eivät ole yhtä suurta yritystä, sillä yrityskauppa odottaa hyväksyntää muun muassa Kiinassa. Myös yhtiön osakkeenomistajien täytyy hyväksyä yhtiöiden yhdistyminen ennen kuin yrityskauppa saadaan päätökseen.

Yhdistymisen jälkeen Publicis Omnicom Groupista tulee maailman suurin markkinointiviestinnän toimija. Uudessa yhtiössä on yli 135 000 työntekijää, ja toiminta kattaa mainos-, media-, digi- ja pr-alat.

Suomessa Omnicomiin kuuluvia toimistoja ovat mm. OMD Finland, TBWA Helsinki, DDB ja Kreab Gavin Anderson. Publicis-konserniin kuuluvat mm. Skandaali, JKL ja Lahtinen&Mantere Saatchi.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone