Koolla on väliä – norsukin sen tietää

27.3.2009 11:21Uutiset » Toimiala

Jos haluaa pärjätä tänä päivänä markkinoinnissa, täytyy pystyä erottautumaan. Yksi erottava tekijä on ainakin koko. Mitä suurempi, sitä huomatumpi. Tämä lainalaisuus pätee myös printtimarkkinoinnissa, jossa suurien kuvien ilmestyminen katukuvaan, julkisivuihin ja rakennusten sisälle on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Suomessa suurkuvien mahdollisuuksista on hyödynnetty vasta murto-osa. Tämän vuoksi AGI ja Seri- ja Erikoispainojen Liitto järjestävät yhdessä 22.4. kokopäiväseminaarin nimeltään Suurkuva. Seminaarin pitopaikkana toimii Espoon Otaniemessä sijaitseva Innopoli.

– Seminaari on suunnattu kaikille suurkuvamarkkinoinnista ja -tuotannosta kiinnostuneille ihmisille. Tähän joukkoon on helppo lukea kaikki Suomen tulostustalot ja digipainot sekä mainostoimistot ja heidän asiakkaat. Päivän aikana nähdään kuinka tyrmäävän hienoja visuaalisia ratkaisuja suurkuvilla saadaan aikaan, kertoo seminaarin järjestäjän, AGI Suomi Oy:n, toimitusjohtaja Miitre Virtanen.

Uusia tuulia maailmalta

Alan kattojärjestön eli FESPA:n tukema Suurkuva-seminaari saa pääpuhujikseen kaksi hyvin mielenkiintoista alan ammattilaista ulkomailta. Ruotsalaisen Big Image Systemsin visionäärinen johtaja Andreas Skantze tulee puhumaan ulkomainonnan hittituotteista. Skantzelle on varattu myös toinen puheenvuoro, jonka aiheena on suurkuvatuotannon erikoistuotteet, kuten sisustustuotteet.

– Skantze on kokenut esiintyjä, sillä hän kiertää maailmaa jatkuvasti puhumassa suurkuva-alasta. Hänen yrityksellään on tuotantoa Ruotsissa ja Saksassa sekä myyntikonttorit myös Yhdysvalloissa ja Ranskassa. He ovat tehneet suurkuvailmeitä esimerkiksi Las Vegasin Casinolle, Miitre Virtanen tietää kertoa.

Toinen ”ulkomaan elävä” on britti Peter Kiddell, joka vetää arvostettua PDS Consulting -konsultointiyhtiötä Englannissa. PDS Consulting kouluttaa yrityksiä digitaali-, seri,- ja tampopainon sovelluksista ympäri maailmaa niin monikansallisille pörssiyhtiöille kuin pienillekin toimijoille. Kiddell kertoo seminaarissa mitä suurkuvien parissa maailmalla tapahtuu, ja mistä tuotteista löytyy tulevaisuuden bisnes. Sekä Kiddell että Skantze keräsivät paljon kehuja esiintyessään viime syksyn Serpa-messuilla.

Ohjelmassa myös herättävä paneelikeskustelu

Seminaaripäivän ohjelma on rakennettu suurkuva-alan ammattilaisten ja heidän asiakkaiden toiveita kuunnellen. Puheenaiheet ovat laadittu heille tehdyn kyselypalautteen ja keskustelujen perusteella. Skantzen ja Kiddellin aiheiden lisäksi esille nostetaan mainostoimistojen rooli ja osaaminen suurkuvatuotannossa, värin- ja materiaalinhallinta, ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot ja suurkuvatuotannon jälkikäsittely, kuten muotoonleikattavat figuurit.

Seminaaripäivän keskellä järjestetään myös mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on suurkuvatuotteiden hinnoittelupolitiikka Suomessa. Mitkä asiat vaikuttavat hinnoitteluun suurella ja mitkä puolestaan pienellä toimijalla? Mikä olisi kaikille oikea tapa hinnoitella tuotteita? Keskustelun osallisina on suomalaisten suurkuvatoimijoiden päättäjiä, joista tällä hetkellä osallistumisensa paneeliin ovat varmistaneet Pixmillin Matti Laajarinne ja DMP:n Jyrki Narinen. Eikö kuulostakin siltä, että tämä keskustelu on pakko nähdä? Keskustelun puheenjohtajana toimii Dekolevy Oy:n toimitusjohtaja Sevi Tuominen.

Seminaarin ohjelmaa ja puhujia voit katsastaa seminaarin nettisivuilla: www.agisuomi.fi/suurkuva. Ilmoittautuminen tapahtumaan käy samasta osoitteesta.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone