Itella ihmettelee Viestintäviraston päätöstä

14.10.2009 12:16Uutiset » Toimiala

Viestintäviraston selvityksen mukaan Itella Oyj:n yleispalvelutuotteiden keskimääräiset hinnat eivät ole postipalvelulain vaatimalla tavalla kustannuksiin sovitettuja. Viestintävirasto kehottaa Itellaa muuttamaan hinnoittelunsa lain mukaiseksi. Käytännössä Viestintäviraston päätös merkitsee, että Itellan olisi laskettava osoitteellisen kirjeen hintoja ja nostettava muun muassa pakettien, päiväpostin mukana kulkevien sanoma- ja aikakauslehtien sekä suoramarkkinointipostin jakeluhintoja.

Itella on yllättynyt Viestintäviraston tänään antamasta päätöksestä ja pitää sitä kohtuuttomana. Pahimmillaan Viestintäviraston päätös voisi edellyttää huomattavaa hinnannousua lehden jakelukustannuksiin. Pelkona on, että päätös johtaa painettujen lehtien taloudellisen ahdingon syvenemiseen jakelukustannusten merkittävästi kohotessa. Itella on pahoillaan erityisesti sanoma- ja aikakauslehtien vuoksi.

– Perimmäinen syy Itellan ja Viestintäviraston erimielisyyteen on lainsäädännön epämääräisyys, joka on työllistänyt jo vuosia sekä Viestintäviraston että Itellan henkilöstöä pyrkiessämme löytämään yhteisymmärryksen lainmukaisista oikeista kustannusten kohdistamisperiaatteista. Koemme, että Viestintäviraston antama päätös on erityisesti tässä viestinnän murrosvaiheessa kriittinen ja tuo riskejä erityisesti suomalaisen lehdistön tulevaisuudelle, kertoo Kari Kivikoski, Itella Viestinvälityksestä.

– Toiveemme on, että vuoden 2011 alussa voimaan tulevasta uudesta postilainsäädännöstä saadaan niin selkeä, että tästä erimielisyydestä päästään eroon. Itellassa nämäkin voimavarat käytettäisiin mieluummin sen työstämiseen, miten sähköistyvässä tiedonkulun maailmassa postipalvelut saataisiin ylipäätään hoidettua asiakkaita tyydyttävällä laatutasolla ja kohtuullisin kustannuksin.

– Nurinkurisinta päätöksessä on, että kustannukset jäävät loppujen lopuksi kuitenkin yleispalvelutuotteiden kannettavaksi, mikäli yritykset siirtyvät käyttämään muita kuin Itellan palveluja.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone