Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Granosta myymälämainonnan suurtekijä

22.8.2017 08:11Uutiset » Toimiala
Lönnberg toteutti Nestlén Piltti-markkinointia kaupoissa. Kuva: Lönnberg.

Granon viime aikojen yrityskaupat mullistavat myymälämainonnan toimittajien markkinoita. Grano Oy noussee markkinajohtajaksi myymälämarkkinoinnissa ja on jatkossa vahva toimija myös tuotepakkausten toimittajana.

Multiprint ja Grano yhdistyivät vuonna 2015. Sen jälkeen Grano on tehnyt suuria yritysostoja nopeaan tahtiin. Viime vuonna Grano osti painotalo Framin, ja tänä vuonna on hankittu jo Brand Factory, Finepress ja Neon 2. Viimeisin suuri kauppa on Lönnberg Painot Oy:n koko osakekannan osto.

Grano kertoi investoivansa vahvasti myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuihin jo ostaessaan kesäkuussa valomainos- ja myymäläilmeitä toteuttavan Kuopion Neon2 Oy:n. Yrityskaupalla Grano kertoi hakevansa markkinajohtajan paikkaa myös myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuiden toteuttajana.

– Granon strategiassa olemme kääntäneet graafisen toimialan murroksen kilpailueduksi. Nämä uudistukset mahdollistavat markkinajohtajan paikan myös myymälämarkkinoinnin kentässä. Kuluttajat haluavat yhdenmukaista ostokokemusta niin verkossa kuin myymälässä. Käytännössä se tarkoittaa samojen viestien ja palveluiden löytymistä niin digikanavista kuin kivijalastakin. Digitaalisen ja painetun viestin yhdistäminen, toteuttaminen ja julkaisu yhden toimijan kanssa tehostaa tekemistä ja tuo mitattavuutta. Kun tähän yhdistetään vielä vahva logistiikka ja valtakunnallinen asennusverkosto niin saatu synergia on kiistaton. Tässä kokonaisketjussa olemme omaa luokkaamme, linjasi Granon varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen Neon2-kauppaa.

Brand Factoryn osto elokuussa vahvisti entisestään Granon otetta myymälämarkkinoinnista. Vielä suurempi merkitys on Lönnbergin ostolla. Grano ja Lönnberg ovat olleet vahvoja toimijoita myymälämarkkinoinnissa. Lönnberg kertoo tarjoavansa ratkaisuja myymälämainonnan yksittäisestä tuotepromootiosta koko myymäläketjun tilausjärjestelmään ja logistiikkaan.

Pakkausalan asetelmat muuttuvat myös

Myymälämainonta on osa yrityksen brändinhallinnasta. Lönnbergin ostolla Grano saa otteen myös varsinaisten tuotepakkausten teosta. Lönnberg osti helmikuussa 2016 pakkauspainaja Keilin. Tuotevalikoimassa ovat nyt esimerkiksi tuotepakkaukset, promootiopakkaukset, postituspakkaukset, lahjapakkaukset, banderollit, läpinäkyvät pakkaukset, rakennesuunnittelu, 3D-suunnittelu ja 3D-vedostus, materiaalisuunnittelu sekä soveltava graafinen suunnittelu.

Granosta tulee näin merkittävä kilpailija pakkauksia suunnitteleville ja tekeville yrityksille. Pakkausliiketoimintaa ryhtyy Granossa vetämään nyt Lönnbergin toimitusjohtajana toimiva Jarkko Viheriävaara.

Granolla on ollut tapana integroida ostamansa yritykset yhden yrityksen ja brändin alle. Nyt Granon sanoma markkinoille lähtee voimakkaasti sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta yrityksille. Se on käsitteenä aika kaukana pakkausten tekemisestä, sillä Kielitoimiston sanakirjakin määrittelee sisältötuotannon tekstin, kuvien, äänen tms. tuottamiseksi erityisesti tietotekniikkaan perustuvaan mediaan. Pakkaus on media ja tarjoaa siinä mielessä sisältöä elämään, mutta kyllä sen varsinaisen sisällön eli pakatun tuotteen tekee tavaran toimittaja.

Reino Lantto

Share: