Google jatkaa brändien valtiaana

23.4.2008 10:25Uutiset » Toimiala

Kolmen kärki pysyi muuttumattomana Millward Brownin, CNN:n ja Financial Timesin julkaisemassa BrandZ Top 100 Most Powerful Brands -tutkimuksessa: Googlea seurasivat General Electric ja Microsoft. Ainoana suomalaisbrändinä globaalilla listalla on 9. sijoittunut Nokia, joka on Euroopan listan ykkönen.

Tutkimuksen mukaan brändäys on noussut yhä tärkeämmäksi yrityksen liiketoiminnassa. Top 100 -listalla olevien brändien arvo kasvoi 21 prosenttia viime vuodesta, nousten yhteensä 1,94 tuhanteen miljardiin dollariin. Eniten arvoaan kasvattivat globaalit teknologiabrändit. Googlen brändin arvioitiin olevan 86,1 miljardia dollaria ja Nokian 43,9 miljardia dollaria.

– Brändiarvojen kasvutahti on tuplaantunut viime vuodesta, ja uskoakseni kasvu jatkuu edelleen. Kuluttajien ulottuvilla on yhä laajemmat valikoimat tuotteita ja brändejä. Valinta tehdään aikaisempaa enemmän mielikuvien perusteella, jolloin vahvat brändit nousevat entistä voimakkaammin esille ja yhdentekevät putoavat pelistä. Lisäksi kehittyvien maiden markkinoilta tulee jatkuvasti uusia brändejä kilpailemaan markkinaosuuksista, toteaa Pekka Kivimaa, Kuulas Millward Brownin toimitusjohtaja.

Tutkimus korostaa kuluttajanäkökulmaa

The BrandZ Top 100 Most Powerful Brands on maailman johtava ja ainoa bränditutkimus, joka yhdistää brändin taloudelliset tunnusluvut ja kasvuodotukset kyseisiä tuotteita käyttävien kuluttajien mielipiteisiin ja brändiuskollisuuteen. Tutkimusta varten haastateltiin yli miljoonaa kuluttajaa 31 maassa. Tutkimus kattaa yli 50 000 vakiintunutta ja nousevaa brändiä 443 kategoriassa.

Kehitys on voimakkainta teknologiabrändien kategoriassa. Top 100 listalla teknologiabrändejä on neljännes, mutta arvoltaan ne ovat yli kolmanneksen.

Googlen, Microsoftin ja erityisesti BlackBerryn menestys listalla todistaa ihmisten tarvetta ympärivuorokautiseen viestintään. Myös sosiaalisten mediasivustojen suosio on lisännyt kysyntää internetin mobiilisovellutuksille. Tulevaisuudessa Nokia suuntautuu voimakkaasti internetsovellutusten kehittämiseen.

– Onnistuneet tuoteinnovaatiot vaikuttavat voimakkaasti brändin arvostukseen ja arvoon. Brändeistä erityisesti Nivea, Guinness ja Apple ovat lisänneet arvostustaan kuluttajia kiinnostavien tuoteinnovaatioiden avulla, Pekka Kivimaa sanoo.

Tutkimus on luettavissa Kuulas Millward Brownin sivuilta www.kuulas.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone