“Enemmän aikaa ja energiaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen”

17.3.2009 15:39Uutiset » Toimiala

AGI tapasi HP Indigon varatoimitusjohtajan Alon Bar-Shanyn Ruotsissa Print 2009 -messuilla. Mitkä olivat hänen neuvonsa painoille tämän hetken talouskurimuksessa?

Kuinka taantuma tulee taklata?

– Painojen tulee ensin keskustella asiakkaidensa kanssa, jotka ovat kuitenkin painojen suurin varallisuuden lähde. Asiakkaillahan on myös myllerrys käynnissä, joten jos voit auttaa heitä kriisin yli, pääset myös itse pahimman yli. Pahin mitä paino voi tehdä, on ajatella itsensä pelkäksi painotuotteiden toimittajaksi. Täytyy olla valmis keskustelemaan asiakkaiden kanssa, ymmärtää heitä ja heidän tarpeitaan. Täytyy ottaa enemmän aikaa ja energiaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen. Silloin tulee luoneeksi myös ehkä uusia ideoita, jotka johtavat usiin taloudellisiin mahdollisuuksiin.

Onko viisasta panostaa uusiin bisnesalueisiin matalasuhdanteen aikana? Viime vuosina esimerkiksi digitaalisella tekniikalla painetut valokuvakirjat ja pienpainosromaanit ovat kasvattaneet suosiotaan.

– Jos löytyy investointipääomaa, niin ehdottomasti. Ne yritykset, jotka investoivat uusiin hankintoihin noin 18 kk sitten, selviävät taantumasta varmasti paremmin kuin muut. Tällä hetkellä minun on vaikea lähteä suosittelemaan uusien toimintojen aloittamista millekään painolle. Jos sinulla ei ole palvelulle valmiina asiakkuuksia, on yhtälö liian vaikea. Ennemminkin satsaisin web-to-print-palveluihin, esimerkiksi jonkun yksinkertaisen painotuotteen tilaamiseen verkon kautta. Verkosta tilattavat tuotteet voivat olla sellaisia, joita asiakkaat tilaavat jo nyt. W2P on sekä teknisesti että organitorisesti helppo toteuttaa, ja vain vahvistaa yrityksen ja asiakkaan suhdetta. Sen lisäksi web-to-print yleensä virtaviivaistaa tuotantoa ja myös yrityksen hallinnollista työnkulkua.

Mattias Kristiansson

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone