Digitaalisuus siivittää ulkomainonnan kasvua

4.9.2015 09:49Uutiset » Toimiala

Ulkomainonta näyttää toipuneen alkoholimainonnan loppumisesta, sillä kesäkuun pudotuksen jälkeen kasvua tuli heinäkuussa 14,7 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Digitaalisen ulkomainonnan kasvun uskotaan auttavan alaa kasvuun loppuvuonnakin.

Mediamainonnan määrä laski heinäkuussa 2015 enää 2,7 % viime vuoteen verrattuna TNS Ad Intelligencen keräämien lukujen mukaan. Kahdeksasta mediaryhmästä mainonta kasvoi nyt viidessä ryhmässä.

Outdoor Finlandin hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen ennustaa ulkomainonnan kasvun jatkuvan. Tammi-kesäkuussa sen osuus mediamainonnasta oli ennätyksellisesti 5 %. Kuhanen uskoo digitaalisen ulkomainonnan osuuden olevan tänä vuonna jo lähelle 20 % koko myynnistä, kun se on nyt Suomessa noin 15 %.

– Digitaaliset erikoistoteutukset ovat olleet oven avaajia, vaikka edelleen neljä viidestä mainostajasta ostaakin standardiratkaisuja, Kuhanen sanoo.

Kuhasen johtama JCDecaux-yhtiö panostaa mm. Digizone-mainoskokonaisuuteen Helsingin keskustassa ja digitaalisiin ratkaisuihin liikennevälinemainonnassa.

Kuva: Marimekon mainontaa Digizonessa/JCDecaux.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone