Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Digitaalisen painatuksen nopea kasvu jatkuu

13.12.2019 10:13Uutiset » Toimiala
Inkjet-painaminen kehittyy nopeasti. Kuva: Ricoh.

Digipainatuksen nopea kasvu jatkuu lähivuosina tutkimuslaitos Smithersin uuden tutkimuksen mukaan. Smithers ennustaa alan markkinoiden kasvavan keskimäärin 5,3 % vuodessa vuoteen 2029 asti. Samaan aikaan painotuotteiden volyymi laskee koko maailmassa.

Smithersin tutkimusraportin mukaan printin kysyntä keskittyy yhä enemmän lyhyempiin sarjoihin, nopeampiin toimitusaikoihin ja parempaan laatutasoon. Nykyiset ja tulevat digipainamaisen päätekniikat mustesuihku ja elektrofotografia hyötyvät tästä kehityksestä ja pystyvät vastaamaan sen haasteisiin. Ne eivät muutu perusteellisesti vaan kehittyvät pienin askelin. Laitteiden toiminta kehittyy, ja väreillä saadaan yhä parempaa jälkeä entistä laajemmalla materiaalivalikoimalla.

Digipainamisen yksi tärkeimmistä muutoksista tulee raportin mukaan olemaan sen integroituminen entistä paremmin laajoiksi tuotantojärjestelmiksi, joihin kuuluu työnkulku ja viimeistely. Kirjojen tuotannossa näkyy jo tätä integraatiota. Nopeilla single-pass inkjet-linjoilla tuotetaan kirjoja tehokkaasti tiedostosta viimeisteltyyn kirjaan saakka.

Raportin mukaan digipainamisen kysynnän kasvun lähteet ovat pääasiassa kirjat, mainonta, kaupallinen painaminen, etiketit ja pakkaukset.

Raportti tunnistaa myös useita haasteita digipainamiselle. Yksi niistä on analogisten painotekniikoiden jatkuva kehittyminen entistä tehokkaammiksi tuottamaan myös pienempiä sarjoja. Haasteita ovat myös digilaitteiden ja niiden tarvikkeiden, kuten värien, korkeat kustannukset. Esimerkiksi mustesuihkupainamisessa monissa laitteissa käytettävissä olevan materiaalivalikoima on edelleen rajallinen ja materiaalit vaativat esikäsittelyä.

Digipainamisen markkina tulee nousemaan raportin mukaan maailmassa 225 miljardiin euroon vuonna 2029. Smithersin tutkimusraportin nimi on The Future of Digital Print: Long-Term Strategic Forecasts to 2029.

Share: