Aikakauslehtiä ahmitaan kesäisin

20.6.2011 08:35Uutiset » Toimiala

Magazine reading

Aikakausmedian teettämän tutkimuksen mukaan kesällä luetaan suunnilleen kaikki aikakauslehdet, jotka osuvat käteen. Muihin vuodenaikoihin verrattuna selkeäksi suosikiksi nousevat erilaiset harrastelehdet.

Suomessa ei tarvita kesää varten erityiskampanjoita aikakauslehtien lukuhalujen lisäämiseksi, kuten naapurimaassa Ruotsissa. Tutkimuksen mukaan aikakauslehtien lukeminen ei vähene meillä, vaan päinvastoin lisääntyy. Kun suomalaiset listaavat kesällä lukemiaan lehtiä, harrastuksiin liittyvät julkaisut nousevat kärkeen. Suosituimpien kesälehtien joukossa ovat muun muassa Vene, Viini ja Maku, joita luetaan kesällä puolitoista kertaa enemmän kuin muina vuodenaikoina.

– Lomalla on enemmän aikaa harrastuksille, ja niistä myös luetaan mielellään. Esimerkiksi kesävieraille halutaan tarjota hyvää ruokaa ja juomaa, joten siihen etsitään ideoita alan lehdistä, toteaa Viini-lehden markkinointipäällikkö Sari Viljanen.

– Luen itsekin kesäisin paljon ulkomaisia viini- ja ruokalehtiä, sillä olen harrastanut ruoanlaittoa ja viinejä jo pitkään.

Aikakauslehdistä etsitään konkreettisia vinkkejä kesään. Tämä otetaan huomioon myös lehtien toimituksissa, sillä kesälehdissä on paljon minioppaita ja tee näin –juttuja.

– Olen kirjoittanut Itävallan reissulta jutun, jossa muun muassa suosittelin paikallisia ravintoloita. Myöhemmin sain puhelun lukijalta, joka oli matkalla juuri sillä seudulla ja kyseli, että mitä ravintolaa suosittelinkaan lounaspaikaksi, Viljanen nauraa.

Faktaa: Missä aikakauslehtiä luetaan?

– Koti on kesäisin ykköspaikka lehtien lukemiselle, sillä 31 % kaikista vastaajista lukee mieluiten kotona. Mitä kauniimpi päivä on, sitä innokkaammin lukijat kuitenkin suuntaavat lehden kanssa ulos.

– Etenkin naiset tykkäävät lukea lehtiään ulkona; terassilla (24 % naisvastaajista), pihalla (23 %), aurinkotuolissa (19 %) tai laiturilla (8 %).

– Lehteä lukevan miehen sen sijaan löytää useimmin kotoa (48 % miesvastaajista) sohvalta (18 %).

Tutkimuksen on toteuttanut tripod research oy. Tutkimukseen osallistui noin 5500 vastaajaa.

Kuva: Ambro

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone