UPM on lopettanut ja myynyt useita painopapereita valmistavia tehtaitaan Euroopassa viime vuosina. Nyt näiden tehtaiden uudet omistajat aikovat muuttaa niitä pakkauspaperitehtaiksi. Viimeisin tällainen kauppa julkistettiin tänään, kun UPM ilmoitti myyvänsä Itävallan Steyrermühlin tehtaansa.
Mustesuihkupainaminen on nopeimmin kasvava painotekniikka lähivuosina tutkimuslaitos Smithersin mukaan. Inkjet uhkaa vallata lisää markkinaosuutta offsetpainamiselta kaupallisessa painamisessa. Myös tooneritekniikalla toimivat laitteet kasvattavat markkinaosuuttaan.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Ricoh laajentaa tuotantotulostuksen jälkikäsittelyvalmiuksiaan ostamalla Quadientin graafisen liiketoiminnan Pohjoismaissa. Yrityskauppaan sisältyvät Suomen, Tanskan, Ruotsin ja Norjan alan liiketoiminta kokonaisuudessaan. Kauppa laajentaa merkittävästi Ricohin graafisen alan tuote- ja palveluvalikoimaa Pohjoismaissa.
Askartelulehti Ihanan liiketoiminta siirtyi kesäkuun alussa Inspia Oy:lta A-lehdille. Ensimmäinen A-lehtien tuottama numero ilmestyy elokuun 18. päivä. Lehti ilmestyy kuusi kertaa vuodessa.
Mediakonserni Otava on hankkinut lisää Alma Median osakkeita viime viikolla. Nyt Otava on vielä selvemmin Alma Median suurin omistaja 29,2 % omistusosuudella. Omistusosuus on nyt lähellä 30 % rajaa, jonka saavuttaminen vaatisi julkisen ostotarjouksen tekemistä yhtiön koko osakekannasta.
Ennen sodan alkua Ukrainassa oli noin 5 000 painotaloa ja pakkausten valmistajaa, ja nämä yritykset työllistivät yli 100 000 työntekijää. Nyt satojen yritysten toiminta uhkaa loppua. Kansainvälinen Print Against War -yhteisö tukee ukrainalaisia kollegoja ja kutsuu tukitoimintaan mukaan lisää alan ihmisiä sekä yrityksiä Suomestakin.
Summa vahvistuu leikkurien toimittajana, kun se ostaa italialaisen Valiani-yrityksen. Summa on maailman suurimpia painoalan viimeistelylaitteiden toimittajia. Valiani on pienien ja keskisuurien tasoleikkurien toimittaja.
S-ryhmä panostaa nyt vahvasti sisältöihin ja omiin medioihinsa. Näitä kehittämään on nimitetty jo toinen avainhenkilö, jolla on kokemusta sisältöjen tuottamisesta isossa mediatalossa. Asta Kujala aloittaa SOK:n sisältöjohtajana elokuun puolessavälissä.
Sanoma laajentaa oppimateriaalien liiketoimintaansa ostamalla Pearsonin paikallisen perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan Italiassa. Kauppaan kuuluu myös pienen, kokeisiin valmistavia materiaaleja Saksassa tarjoavan liiketoiminnan osto.
Mimaki tiedottaa, että yrityksen asema vahvistui viime vuonna suurkuvan markkinoilla. Myynti kasvoi suuremmaksi kuin vuonna 2019. Myyntiä kasvattivat erityisesti uudet aloitustason tulostimet, joita on esillä useita Fespa-messuilla.
Agfa on tiedottanut, että sen brittiläisen Inca-yrityksen osto on hyväksytty. Kauppa vahvistaa Agfan mukaan konsernin tuotevalikoimaa korkean volyymin tulostimissa ja pakkauspainamisessa. Agfa vahvistuu myös värien toimittajana entistä laajemmalle konevalikoimalle.
Brand ID Oy on jo usean vuoden ajan tehnyt tuloksellista yhteistyötä markkinoimiensa Smartdeck venekansimateriaalien tuotekehityksessä ja valmistuksessa porilaisen Mainos Ottilia Oy:n kanssa. Smartdeck-materiaalien menekki on kasvanut voimakkaasti, ja valtaosa tuotannosta menee vientiin useille markkinoille.
Sanoma Lifestylen lifestyle-toimituksen rakennetta muutetaan. Gloria sekä Glorian Koti ja Matka saavat uudet päätoimittajat edellisen päätoimittajan siirtyessä uusiin tehtäviin. Glorian päätoimittajaksi on nimitetty Kristiina Raitala. Glorian Kodin ja Matkan päätoimittajaksi on nimitetty Venla Ruoppila. He aloittavat uusissa tehtävissään 1.8.
UPM vauhdittaa kasvuaan tarramateriaaleissa ja laajentaa uusiin tuotesegmentteihin ostamalla saksalaisen AMC AG -yrityksen. AMC:lla on Pohjois-Saksassa kaksi tehdasta, jotka valmistavat filmitarramateriaaleja, viscom-materiaaleja ja itseliimautuvia tuotteita.
Ilkka-konserniin kuuluva Myynninmaailma Oy on hankkinut omistukseensa Differo Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupan myötä yrityksen asema valtakunnallisena B2B-markkinointitoimistona vahvistuu entisestään.