Grano Oy investoi digiosaamiseen ja osti startup-digitoimisto Luotta Oy:n osake-enemmistön. Grano panostaa nyt kasvustrategiassaan uusiin alueisiin. Digitoimisto Luotan seitsemän työntekijää liittyvät Granon 45:n osaajan digitiimiin.
Ricoh on ostanut yhdysvaltalaisen AnaJet-yhtiön. Tiedotteen mukaan AnaJet on johtava vaatetulostinten valmistaja. Ricoh vahvistaa yrityskaupalla teollisen painamisen liiketoimintaansa.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Kotimainen mainosratkaisujen toimittaja Dimedia Mediatehdas Oy on ostanut tiedotteen mukaan Pohjoismaiden ja Itämeren alueen suurimpiin valomainosvalmistajiin lukeutuvan Tammerneon Oy:n liiketoiminnan. Yrityskaupalla tähdätään viennin kasvattamiseen entistä laajemmalla tuotevalikoimalla.
Painoalalla on nähty keskittymisen aalto, ja myös markkinointialalle ennustetaan huomattavaa yrityskauppojen määrän nousua vuonna 2016. Murros johtuu molemmilla aloilla pitkälti digitaalisaatiosta.
Asiantuntijaorganisaatio BDO:n vastajulkaisema Marketing Services Risk Factor Report 2015 -tutkimus ennustaa markkinointialan yrityskauppojen lisääntyvän merkittävästi vuonna 2016.
Yrityskauppa Walki Groupin ja kansainvälisen pakkaus- ja paperikonserni Mondin välillä on purkautunut. Pietarsaaren ja Puolan tehtaiden myynti Mondille kaatui kilpailuviranomaisiin. Walki ei etsi uutta ostajaa, vaan tehtaat jatkavat nykyiseen tapaan.
Marimekko investoi uuteen pesulinjaan yhtiön kangaspainossa, joka sijaitsee Marimekko-talossa Helsingissä. Investoinnin arvo on noin miljoona euroa. Investointi on tärkeä uudistus painoon, jossa painetaan vuosittain noin miljoona metriä kangasta. Tavoitteena on ottaa uusi kone käyttöön elokuussa 2016.
Viestintäalan tutkimussäätiö myönsi vuonna 2015 rahoitusta tutkimus- ja kehityshankkeille yhteensä miljoona euroa. Hakemuksia tuli vuoden aikana yli kolmen miljoonan edestä, joista säätiö rahoitti vajaata kolmannesta hankkeista.
"Hiljaisten hankien sinistä taikaa, joulu on ihmeiden iloista aikaa." Print&Media toivottaa kaikille lukijoilleen leppoisaa joulun aikaa ja menestystä vuodelle 2016. Uutistoimituksemme vetäytyy joulutauolle ja palaa vireänä tositoimiin jälleen 4.1.2016.
Kaupallisen painamisen markkinat kasvavat kehittyvissä maissa ja taantuvat kehittyneissä maissa. Pakkauspainaminen ja etikettipainaminen kasvavat kehittyneissäkin maissa Smithers Piran vuoteen 2020 ulottuvan ennusteen mukaan. Markkinoiden kehitys ja tuotannon tehostaminen edistävät alan keskittymistä.
Marraskuun mediamarkkinoilla ei näkynyt valoa printtimedioille, ja kokonaisuutena mainonnan laskutrendi jatkui edelleen. Elokuvamainonta, radiomainonta ja verkkomediamainonta lisääntyivät kuitenkin selvästi.
Tiede- ja tietokustantamo Gaudeamus siirtyy Helsingin yliopiston omistukseen 1.1.2016. Yrityksen koko osakekanta siirtyi uudelle omistajalle 16.12. Henkilöstö jatkaa tehtävissään vanhoina työntekijöinä.
Viestilehtien hallintoneuvosto on valinnut Maaseudun Tulevaisuuden uudeksi päätoimittajaksi Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n viestintäjohtaja Jouni Kemppaisen, 52. Kemppainen aloittaa MT:n vastaavana päätoimittajana maaliskuun alussa.
UPM-Kymmene Oyj suunnittelee yhtiörakenteensa muuttamista Suomessa nykyistä liiketoimintarakennetta paremmin vastaavaksi. Liiketoiminta-alueista on tarkoitus muodostaa itsenäisiä tytäryhtiöitä seuraavien 15 kuukauden aikana.
Näkymisen ja tuotemerkinnän tuotteisiin erikoistunut Tarraserif laajentaa toimintaansa kahdella yrityskaupalla. Yritys on ostanut Helsingistä Mainos-Oilio Oy:n ja Haukiputaalta Puukstain Oy:n.