Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Workflow ja Innovations oli menestys

22.4.2008 13:00Uutiset » Tapahtumat

AGI järjesti eilen workflow&innovations -seminaarin, joka keräsi paikan päälle ennätykselliset 110 silmäparia. Seminaarissa keskityttiin kovaa vauhtia kehittyviin digitaalisiin työnkulkuihin ja digitaalisen painamisen innovaatioihin. Pääpuhujana ollut Andrew Tribute lunasti paikkansa paljon kiitoksia keränneellä katsauksellaan digitaaliseen painamiseen.

Tribute uskoo digitaalisen painamisen olevan jälleen yksi mielenkiintoisimmista alueista reilun kuukauden päästä alkavilla drupa 2008 -messuilla.

– Kun digitaalinen painaminen esiteltiin vuoden 1995 drupassa, on se siitä lähtien ollut kiinnostuksen kohde numero yksi. Sen parissa yksinkertaisesti tapahtuu koko ajan niin paljon. Tämän vuoden drupassa minua kiinnostaa ehkä kaikista eniten HP:n uudet ratkaisut. He ovat panostaneet paljon viimeisinä vuosina graafiseen tekniikkaan. Ylipäätään uudet mustesuihkutekniikat ovat mielenkiintoisia. Sanoisin kuitenkin, että vuoden 2012 drupa tulee olemaan vasta se todellinen inkjet-drupa, jolloin nyt suunnitteluasteella olevat laitteet ovat lopullisesti myyntivalmiita. Värinhallinta ja erityisesti X-Rite on myös mielenkiintoni kohteena drupassa, Tribute kertoi seminaarin tauolla.

Paljon asiaa

Seminaarin anti oli hyvin monipuolinen ja asiaa tuli niin sanotusti tuutin täydeltä. Seminaarivieraiden aivonystyröiltä ja istumalihaksilta vaadittiinkin paljon, sillä ohjelmassa oli yhteensä 12 puheenvuoroa. Mielenkiintoista oli kuulla esimerkiksi maailman suurimman pakkausalan toimijan, EskoArtworkin, näkemyksiä ja esimerkkejä pitkälle kehittyneestä pakkaustyönkulusta. Uusista drupassakin esillä olevista ohjelmisto- ja laiteratkaisuista puhuivat myös FujiFilmin John Davies, OneVisionin Bernd Luts, Screenin Eelvo Van Woort, Agfan Thomas Lindqvist, Kodakin Matthieu Bossan ja Heidelbergin Ward Parsons.

Xerox puolestaan kertoi muuttuvasta markkinoinnin kentästä ja kuinka erilaisilla älysovelluksilla, kuten XMPie, saadaan potkua suoramarkkinointiin. Punch Graphixin Jarmo Rissanen korosti innovaatioiden voimaa painetussa viestinnässä ja nosti esille Stora Enson kartonkituotteet, esimerkiksi Sonylle tehtävät CD-kotelot ja erilaisiin tapahtumiin hyvin soveltuvat pahvimukit, joita tehdään Xeikonin laitteilla.

Päivän puheenjohtajana toiminut Lars Gardberg tiivisti seminaarin päätteksi päivän annin. Gardberg sanoikin osuvasti Heidelbergin Ward Parsonsia mukaillen, että vaikka automaatio ja JDF ovat jo tosiasia, niin niitä ei voi ostaa kaupan hyllyltä. Ne vaativat painotalolta aikaa ja kunnon paneutumista asiaan sekä täydellisen kartoitustyön omasta tuotannostaan ja tarpeistaan.

Jarkko Hakola

Share: