Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Uudistunut Heidelberg

31.5.2016 14:25Uutiset » Tapahtumat
Heidelbergin painokoneliiketoiminnan johtaja Stephan Plenz näytti Primefire 106 -mustesuihkukoneella painettua arkkia. Laatu oli vaikuttava.
Heidelbergin painokoneliiketoiminnan johtaja Stephan Plenz näytti Primefire 106 -mustesuihkukoneella painettua arkkia. Laatu oli vaikuttava, vaikka näytteitä sai katsella vain lasipleksin takaa. Vain asiakkaat saavat halutessaan näytteitä mukaan.

Heidelberg osoitti vahvuutensa heti Drupa-messujen alkumetreillä. Älykkäät automaatiota lisäävät laite- ja ohjelmistoratkaisut niin offset- kuin digitaaliseen painamiseen ovat yhtiön ytimessä.

Heidelbergin pääteema Drupassa on Simply Smart. Älykkyys Heidelbergin tapauksessa tarkoittaa monessa tapauksessa automaatiota – niin painamisessa, datan hallinnassa kuin koko työnkulussa alkaen tilausten tekemisestä laskutukseen. Toimitusjohtaja Dr. Gerold Lizbach tähdensi, että Heidelberg on muuttunut olennaisesti sitten viime Drupan. Uusi Heidelberg on nyt Drupassa ensi kertaa esillä ja muutos on silmiinpistävä. Täydellisen avoin osasto korostaa Heidelbergin uudenlaista avoimuutta asiakkaitaan kohtaan. Lizbach korosti myös, että monet uudistukset Heidelbergin tuotteissa on kehitetty asiakkaiden kehitysehdotusten pohjalta. Linzbach käänsi myös Big Data -termin yhtiönsä käyttämään muotoon Smart Data. Tiedon ja työnkulun hallinta vaikuttaakin olevan yhtiön keskiössä nyt, esimerkkinä painokoneiden uusi ennakoiva monitorointi -toiminto, joka näyttää sekä Heidelbergin huollolle että tietenkin myös asiakkaalle tuotantoon tarvittavia huoltotoimenpiteitä jo ennakkoon.

Offset-puolella Heidelberg näytti esimerkiksi B1-koon Speedmaster-konetta, jolla painettiin yleisön edessä kolme eri arkkia levynvaihtoineen alle kahdeksassa minuutissa. Arkit olivat samantien kuivia Heidelbergille uuden LED UV -kuivatuksen ansiosta. Laadusta pitää huolen Inpress Control -väristripit molemmin puolin arkkia. Demo oli vaikuttava.

Ehkä eniten huomiota keräsi kuitenkin uusien Fire-tuotteiden lanseeraus johtotähtenään mustesuihkukone Primefire 106. Kyseessä on B1-koon laite, joka on kehitetty yhdessä Fujifilmin mustesuihkupääteknologian avulla.
– Emme ole ostaneet vain mustesuihkupäitä Fujifilmiltä, vaan kyseessä on yhteisen R&D-kehitystyön helmi. Siksi laatumme on niin korkealuokkaista ja poikkeaa muista kilpailijoista, Heidelbergin Stephan Plenz kertoi.

Primefire 106 -messukoneen nopeus on 2000 B1-arkkia tunnissa. Heidelbergin digitaalisen liiketoiminnan johtaja David Oliver kertoi kuitenkin Print&Medialle, että laitteella päästään jo nyt 5000 arkkiin tunnissa productivity-asetuksella.
– Eikä nopeus jää siihen. Jatkossa nopeutta on mahdollisuus edelleen lisätä, sillä inkjetin kehitys on jatkuvaa, David Oliver kertoi ja jatkoi:
– Drupassa on paljon mustesuihkukoneita monelta eri valmistajalta. Mukana on valmistajia, jotka eivät ole toimittaneet juuri lainkaan järeitä painokoneita aiemmin. Meillä puolestaan löytyy rutkasti kokemusta järeiden laitteiden toimittamisesta luotettavasti asiakkaalle, joten asiakkaan ei tarvitse olla
huolissaan koneen toimivuudesta tai tuen saatavuudesta.

Versafire-toonerikoneissa Heidelberg kertoi myös tärkeästä virstaanpylväästä. Heidelberg on myynyt globaalisti 1000 Versafire-konetta, jotka vielä viime vuonna tunnettiin nimellä Linoprint. Tuotteet perustuvat Ricohin tooneriteknologiaan.

Yhteistyön merkitystä muiden valmistajien kanssa on lisätty olennaisesti. Heidelberg on tehnyt kehitystyötä esimerkiksi edellä mainittujen Fujifilmin ja Ricohin lisäksi Masterwork Machineryn, Polarin, Galluksen ja Stora Enson kanssa. Yhteistyö Masterwork Machineryn kanssa on erityisen tärkeä Heidelbergin pakkauspainamisen osalta. Masterwork valmistaa esimerkiksi stanssauskoneita pakkaustuotantoon. Kotimainen Stora Enso on myös esillä Heidelbergin kanssa samassa hallissa.

Jarkko Hakola

Share: