Paperipäivässä palkittiin painotuotteita

7.2.2011 11:26Uutiset » Tapahtumat

Antaliksen Design & Print Awards 2010 -kilpailu on ratkaistu. Palkintojen jako suoritettiin Antaliksen järjestämässä PaperiPäivässä 3.2., joka keräsi paikalle noin 1200 juhlijaa.

Design & Print Awards 2010 –kilpailussa oli neljä sarjaa: Vuoden vuosikertomus, Vuoden asiakaslehti, Vuoden painotyö ja Vuoden kirja. Jokaisesta sarjasta valittiin kolme parasta. Kilpailusarjojen voittajatöistä valittiin vielä yksi ylitse muiden, ja sen työn tekijätiimi sai pääpalkintona opintomatkan Eurooppaan. Tällä kertaa sinne pääsee ”Paperittomat” -kirjan tekijätiimi.

Kaiken kaikkiaan kilpailuun osallistui 273 kpl työtä jakautuen kilpailusarjoittain seuraavasti:

Vuoden vuosikertomus / 51 kpl

Vuoden asiakaslehti / 34 kpl

Vuoden painotyö / 137 kpl

Vuoden kirja / 51 kpl

Kilpailussa oli laaja kirjo töitä, mutta tuomaristo kaipasi vieläkin enemmän ajankohtaisuutta ja tässä hetkessä olevia töitä. Todettiin, että trendikkyys on kausiluonteista, kun taas hyvä graafinen suunnittelu on ajatonta. Jossakin sarjassa selkeä voittaja löytyi nopeasti, mutta jossakin toisessa sarjassa jouduttiin analysoimaan painotuotteita tarkkaan ennen lopulliseen järjestykseen päätymistä.

Voittajat sarjoittain

Vuoden painotyö

1. sija: Hamburger Börs -käsiohjelma

Tilaaja: Turun Kaupunginteatteri

Suunnittelu: Sam Sihvonen

Kirjapaino: Paino-Kaarina

Perustelut: Viehättävä. Nahantuntu ja pyöristetyt kulmat. Käsiohjelma potenssiin 3. Tämän saattaisi säilyttää esityksen jälkeen.

Vuoden kirja

1. sija: Paperittomat

Tilaaja: HS Kirjat

Suunnittelu: Sami Valtere

Kirjapaino: Kariston Kirjapaino Oy

Perustelut: Reportaasikuvan voimaa, jossa graafinen toteutus myötäilee aihetta. Ajankohtainen. Vaikea aihe hienovaraisesti kuvattu, graafikko sisäistänyt työn. Materiaalivalinnoilla tuettu ja herätetty henkiin monitasoisesti.

Vuoden vuosikertomus

1. sija: FIM vuosikertomus

Tilaaja: FIM

Suunnittelu: Skandaali

Valokuvaaja: Juha-Pekka Laakio

Repro: LSB/ Ari-Pekka Darth

Kirjapaino: Edita Prima Oy

Perustelut: Mielenkiintoinen ja poikkeava. Passimainen olemus onnistunut, oikeat mittasuhteet. Pyöristetyt kulmat sopivat hyvin työhön. Hyvä idea toteutettu loppuun saakka. Kompakti, tuntuu hyvältä kädessä. Kuvankäyttö poikkeuksellista.

Vuoden asiakaslehti

1. sija: A-tyyli

Tilaaja: A-lehdet mediamyynti

Suunnittelu: Markkinointiviestintä Dialogi Oy

Valokuvaaja: Antti Vettenranta

Kirjapaino: Punamusta Oy

Perustelut: Kuvat kuljettavat lehteä eteenpäin. Raikas. Lehtimäinen ulkoasu. Tekstin ja kuvan yhdistelmä onnistunut, taitettu kansi erilainen. Harmoninen värimaailma. Keskittyy olennaiseen. Huoliteltu.

Tuomaristo

– Markus Jokela, valokuvaaja, Helsingin Sanomat

– Maiju Leppänen, graafinen suunnittelija, Radikal Advertising Oy

– Lasse Rantanen, graafinen suunnittelija, Lassen Viiva Oy

– Jukka Savolainen, intendentti, Designmuseo

– Asta Sjöblom, viestintäpäällikkö, Suomen Teollisuussijoitus Oy

Lue lisää sarjojen palkituista tästä.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone