Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Oraksen hanamainonta keräsi kunniaa

3.4.2009 12:12Uutiset » Tapahtumat

Grafian järjestämän mainonnan ja graafisen suunnittelun Vuoden Huiput 2008 -kilpailun tulokset julkistettiin eilen Telakkastudioilla järjestetyssä juhlavassa gaalassa.

Yksittäisistä töistä erityisen ansiokkaan huippusaaliin keräsi Taivaassa työskennelleen AD Nestori Brückin Orakselle suunnittelema ja Christian Yakowlefin valokuvaama Cubista-mainonta: kultaa sekä Juliste- että Kuva- ja kuvitussarjassa, ja hopeaa Printtimainontasarjassa. Muutoin Printtimainonta oli Mainostoimisto PHS:n juhlaa. Kiasman “En ihan ymmärrä” -slogan valittiin Mainostekstisarjan Kultahuipuksi ja koko kampanja noteerattiin hyvin muissakin sarjoissa. Integroidun markkinointiviestinnän sarjan kullan vei rämäpäinen Levykauppa Äx:n lanseerauskampanja “Sinä olet kakkapylly”. Julkaisugrafiikan Kultahuippu Kasino A4 -lehti on sekin ennakkoluuloton ja tuore konsepti, jonka AD Pekka Toivonen palkittiin myös nyt jo kuopatun Veli-lehden suunnittelusta. Graafinen suunnittelu -sarjan Kultahuipun sai tällä kertaa kokonainen liikkeen konsepti: Linda Lingon ja Sanna Paanasen suunnittelema My o My. Nuoret luovat -sarjassa pääpalkinnot eli Tikapuut voittaneet nuoret graafiset suunnittelijat ja kuvittajat Inka Järvinen ja Janine Rewell pärjäsivät hyvin myös varsinaisissa sarjoissa: Järvisen Disco Ensemblelle suunnittelema levy palkittiin myös Kuva- ja kuvitus -sarjan Hopeahuipulla. Katso Kultahuiput-liite viestin lopussa.

Asiakasta ei voi unohtaa

Tämänkertainen Vuoden Huiput 2008 -ylituomari, copy Petri Pesonen kommentoi kilpailuun lähetettyjen töiden tasoa hyväksi, mutta ei kuitenkaan ”kertakaikkisen riemastuttavaksi”. Pesonen on huolestunut siitä, että “markkinointiviestinnän valiojoukko olisi riittävän hereillä tilanteessa, jossa alamme rakenteet muuttuvat nopeammin kuin koskaan.” Hän uskoo, että markkinointiviestinnän merkitys vain kasvaa tulevaisuudessa ja “saman kakun äärelle on yhä useampia nälkäisiä, joista jokainen yrittää saada yhä tuhdimman viipaleen”. Pesonen ehdottaakin, että suunnittelijat kuuntelisivat yhä tarkemmin asiakastaan.

Asiakas on haluttu nostaa esiin myös Vuoden Huiput -kilpailussa: uusi erikoispalkinto, Vuoden Asiakashuippu, jaettiin nyt ensimmäistä kertaa. Palkinnon sai Veikkauksen markkinointipäällikkö Ari Tuuli.

– Vuosi toisensa jälkeen, uudestaan ja uudestaan, parhaimmillaan räiskyvää ja loistavaa, huonoimmillaankin hyvää. Ari Tuulen kipparoiman markkinointiviestinnän jättämä jälki suomalaisen mainonnan historiassa on mykistävä, perustelee Vuoden Huiput 2008 -ylituomari Petri Pesonen. Veikkauksen Vedonlyönti voitti tänä vuonna Kultahuipun Tv- ja elokuvamainontasarjassa.

Platinahuippu Loirille

Julistetutkija Ulla Aartomaa kuvailee tämänkertaista Platinahuipun voittajaa, Pekka Loiria, seuraavasti.

– Hänen julisteensa räväyttävät ilmoille raikkaat perusvärit ja intohimona ovat kirjainmuodot. Pekka Loiri on työskennellessään vanhan koulukunnan miehiä. Tilauksen saatuaan hän piirtelee aikansa sanomalehtien reunoihin.

Tunnusomaista Loirin julisteille on huolekas typografia ja päävärit.

– Häntä ei myöskään saisi tekemään realistista julistetta eikä ainakaan murretuilla väreillä. Puhtaita päävärejä niiden täytyy olla ja muodon pelkistystä niin, että katsoja ymmärtää hetkessä idean.

Loiri on työskennellyt mainostoimistoissa, WSOY:n kirjasuunnittelijana, opettajana Mainosgraafikkojen koulussa ja Taideteollisessa korkeakoulussa. Loiri on arvostettu graafisen suunnittelun kouluttaja, joka on opettanut ympäri maailmaa. Pekka Loiri on ollut 2004 lähtien Lahden Julistebiennalen puheenjohtajana. Grafia valitsi hänet Vuoden graafikoksi 1991. Julistepalkintoja on kertynyt Lahdesta, New Yorkista, Coloradosta, Osnabrückistä, Méxikosta, Prahasta ja Trnavasta.

Työt esillä Design Forumissa

Vuoden Huiput 2008 -kilpailussa palkitut työt ovat esillä Vuoden Huiput -näyttelyssä, jonka avajaisia juhlitaan tänään 3.4.2009 klo 17–20 Design Forum Finlandissa (Erottajankatu 7). Tilaisuuden avaa Grafian puheenjohtaja, AD Jon Granström ja puheenvuoronsa pitää myös platinisti Pekka Loiri. Pelvo + Saukkonen -toimiston suunnittelemassa näyttelyssä on esillä yhteensä 87 palkittua työtä. Näyttely on auki yleisölle 4.4.–3.5.2009.

Linkit: www.vuodenhuiput.fi ja www.grafia.fi

Share: