Haastattelussa Ohjelmistopäivän pääesiintyjä

10.1.2014 12:17Uutiset » Tapahtumat

Matthew Parker

Helmikuun 13. päivä Helsingissä järjestettävä Ohjelmistopäivä-seminaari lähestyy. Soitimme pääpuhujaksi kiinnitetylle brittiläiselle Matthew Parkerille, jolla on pitkä kokemus graafiselta alalta painotyön ostajan ominaisuudessa. Nykyään Parker konsultoi painotaloja sekä printtiostajia, kirjoittaa painotuotteen myymiseen liittyviä kirjoja sekä luennoi ympäri maailman erilaisissa printtialan tilaisuuksissa. Ohjelmistopäivässä Parker tulee esittämään paljon käytännönläheisiä esimerkkejä siitä miten ja millaisia palveluita painotalon tulee myydä menestyäkseen nykyisessä kilpailutilanteessa – suuressa roolissa ovat tietenkin erilaiset ohjelmistot, seminaarin teemaa mukaillen.

Hyvää tammikuuta Matthew! Olet tulossa Suomeen helmikuussa Ohjelmistopäivä-seminaariin, kylmettääkö ajatus helmikuisesta Suomesta?

– En ole ikinä vieraillut Suomessa talvella, joten katsotaan miten brittimiehen käy. Tulen yöpymään Helsingissä kaksi yötä, joten toivottavasti opin Suomen graafisesta alasta hieman lisää sekä myös Helsingin kaupungista. Ja kyllä, aion tuoda mukanani myös talvihatun, Parker naurahtaa.

Puhut seminaareissa ympäri maailman, eikö totta?

– Kyllä. Ennen Suomeen tuloani pidän Brittein saarilla vielä pari workshop-tilaisuutta ja maaliskuussa olen puhumassa Floridassa DScoop-tapahtumassa. Olen käynyt myös Australiassa ja Aasiassa, mutta pääosin esiinnyn Euroopassa, vastaa Parker, joka on käynyt useasti muun muassa Norjassa esitelmöimässä.

Kuinka hyvin sinut tunnetaan kotimaassasi, Englannissa?

– Nykyään jo todella hyvin, varsinkin digitaalisen painamisen ja työnkulun ammattilaisten keskuudessa. Monet ovat osallistuneet työpajoihini tai nähneet minut seminaareissa. Viikottaisten uutiskirjeiden myötä tunnettuus on lisääntynyt myös ympäri maailman. Olen ilahtunut, että listallani on myös useita suomalaisia lukijoita.

Ohjelmistopäivä käsittelee aiheita, kuten web-to-print, crossmedia ja digitaalinen julkaiseminen. Kuinka hyvin ala on mielestäsi perillä näistä?

– Se vaihtelee. Digitaalinen julkaiseminen on aika kuuma juttu tällä hetkellä ja kustantajat ovat ottaneet siitä hyvin koppia. Se on siis aika hyvin jo tiedossa, mutta digijulkaisujen markkinointia voitaisiin tehdä vielä paremmin. Web-to-print tunnetaan myös melko hyvin, mutta sen potentiaalia ei täysin hyödynnetä. Usein web-to-printissä tuotteita myydään liian halvalla, jopa ilmaiseksi. Crossmedia on puolestaan vielä aika outo lintu. Se on terminä vähän vaikea ja usein asiakkaat eivät tiedä, mitä sillä tarkoitetaan. On vaarana, että se jää elämään terminä vain alan sisälle. Siinä riittää vielä työtä. Aion puhua tästä Ohjelmistopäivän esityksissäni.

Kaksi esitystä

Helsingissä Parker pitää kaksi noin 45 minuutin esitystä. Ensimmäisessä esityksessä ”How to stop print buyers choosing on price” Parker käyttää tukenaan kokemuksiaan painotyön ostajan roolistaan. Saatuaan satoja myyntiesityksiä painotaloilta Parker on huomannut, että myyjät eivät useinkaan osaa myydä asiakasta hyödyttäviä ratkaisuja, vaan keskustelu kulkee liian helposti hinta edellä. Esimerkiksi sovellusten ja järjestelmien myynnissä pitäisi osata puhua hyödyistä, mitä asiakas voisi niitä käyttämällä saada. Kun asiakkaalle saadaan perusteltua hyödyt esimerkiksi aineistopankin sisältävän web-to-print-järjestelmän käyttöönotosta, saadaan asiakas innostumaan ja sitä kautta maksimoimaan myös järjestelmien myynnistä saatava kate.

– Ensimmäisessä esityksessä tulen myös esittelemään kolme mielenkiintoista esimerkkiä menestyksekkäistä web-to-print-caseista, jotka toivottavasti antavat kuulijoille opittavaa.

Parker kehottaa ihmisiä tulemaan paikalle Ohjelmistopäivään, sillä ohjelma on hänen mielestään hyvin rakennettu. Hän toivoo samalla, että ihmiset tulisivat avoimesti juttelemaan hänelle.

– Odotan innolla pääseväni Suomeen puhumaan paikallisille graafisen alan osaajille. Tulen olemaan paikalla koko päivän ja olen käytettävissä kysymyksille. Tulkaa puhumaan minulle rohkeasti. Ehkä pystyn auttamaan suomalaisia painotaloja myymään tuotteitaan vielä enemmän ja paremmalla katteella, Parker sanoo lopuksi.

Lue lisää herrasta osoitteesta http://profitableprintrelationships.com/e-book/, josta voit myös tilata herran uusimman kirjan ilmaiseksi ja liittyä hänen uutiskirjelistalleen.

Katso Ohjelmistopäivän tarjonta osoitteessa http://ohjelmistopaiva.fi/ ja ilmoittautua voit osoitteessa https://holvi.com/shop/printmedia/ .

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone