Graalissa asiaa ympäristöstä ja innovaatioista

23.1.2009 01:43Uutiset » Tapahtumat

Yrjönkadun G18-salissa järjestettiin tänään perinteinen Graafisen Kerhon Graali-seminaari. Graafiselle alalle suunnattu seminaari kokosi paikalle yhteensä noin 70 silmäparia.

Pääteemoiksi Graalissa nousivat tällä kertaa ympäristömyönteinen painaminen ja alan innovaatiot. Heti aamulla käsiteltiin ympäristöasioita, kun Hansaprintin laatu- ja ympäristöpäällikkö Anne Mähönen kertoi ympäristöstandardeista ja kuinka niitä sovelletaan Hansaprintin toiminnassa. Tehokkaimmaksi ympäristöstandardiksi Mähönen korotti perinteisen Joutsenmerkin, joka on ollut Hansaprintillä jo vuodesta 1993. Talossa on myös ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä.

– Ympäristöohjelmamme ovat selvästi kannattaneet, sillä esimerkiksi isopropanolin kulutus on 10 vuodessa puolittunut ja kaatopaikkajäte per paperi on vähentynyt 70 %, Mähönen kertoi esityksessään.

Myös KCL:n Minna Nors pysyi samassa teemassa kertoen yrityksensä tuoreesta tutkimuksesta, jossa he ovat selvittäneet aikakauslehden hiilijalanjäljen kokoa. Suurimmaksi hiilijalanjälkeä kuormittavaksi tekijäksi tyypillisen aikakauslehden tuotannossa nousee tutkimuksen mukaan paperitehtaan energiankäyttö (27 %). Myös kierrätyksen tehokkuus (16 %), fossiilisten polttoaineiden käyttö paperinvalmistuksessa (16 %) ja kuljetus (15 %) olivat suurimpien kuormittajien joukossa.

Ideasta innovaatioon – mutta miten?

Tätä otsikkoa käytti Talent Partnersin Kalle Laine. Laine painotti sitä, että innovaation ei tarvitse olla ihmeellinen taivaita hipova keksintö, vaan pienikin parannus nykyiseen tuotteeseen tai toimintatapaan voi olla innovaatio. Esimerkkinä hän käytti Electroluxia, joka toi markkinoille muun muassa melkein äänettömän pölynimurin ja kuivaavan pyykinpesukoneen. Molemmat ovat pieniä parannuksia, mutta kuluttajan kannalta tärkeitä innovaatioita. Asiakkaiden kuuntelun lisäksi innovaatioita kehittäessä Laine korosti myös yrityksen omaa havainnointia ympäröivästä tarpeesta.

– Tuskin Henry Fordkaan olisi keksinyt autoa, jos olisi asiakkailtaan kysynyt, mitä he kaipaavat. Asiakkaat olisivat varmaankin toivoneet vain nopeampaa hevosta, Laine laukoi.

Päivän mieleenpainuvimman puheenvuoron piti Stafixin José Ayala. Hän kertoi yrityksensä sähköstaattiseen varaukseen perustuvasta polyproreenikalvo-materiaalista, jota voidaan käyttää viestintäpintana oikeastaan pinnassa kuin pinnassa – ilman liimausta tai tarraa. Etelä-Amerikasta Suomeen kotiutunut Ayala kertoi yleisölle hauskoja tarinoita yrityksen alkutaipaleelta.

– Kun Stafix oli perustettu, ajattelin, että mitähän nyt pitäisi tehdä. Varmaankin pitäisi hankkia asiakkaita. Sitten aloitin soittelemaan ja esittelin itseni ja yritykseni, niin kukaan ei tuntenut minua. Sain kertoa oman ja yrityksen nimen moneen kertaan puhelimen toisessa päässä olevalle henkilölle. Kun tavasin sekä yrityksen että omaa nimeä kolmatta kertaa, niin ajattelin, että ehkä ei ole todennäköistä kaupankaan syntyminen, Ayala nauratti yleisöä.

Ayala korostikin, että myöhemmin lisääntynyt tunnettuus on helpottanut paljon asiakkaiden kontaktointia. Ayalan perään Aveniran Jouni Soipio puolestaan kertoi oman yrityksensä innovaatiosta, kolmikerroslaminaatista nimeltä Avenira.

Muita puheenaiheita Graalissa olivat Drupan anti, UV-kuivaimella varustetut coldset-painokoneet, työhyvinvointi, jakelu ja jälkikäsittely.

Tapahtuman kotisivut.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone