Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Battery-ulkomainos huristi kärkeen Outdoor Champions 2011 -kilpailussa

27.3.2012 15:18Uutiset » Tapahtumat

Outdoor Champions 2011

Sinebrychoffin Battery energy drink -kampanja vei Grand Prix -voiton Outdoor Champions 2011 -kilpailussa. Kekseliäästi raitiovaunujen ja metrojen “virtalähteiksi” sijoitetut Battery-tarrat edustivat uutta tapaa hyödyntää kodin ulkopuolista mediaa, joten tuomaristo nosti kampanjan kisan Innovative-sarjan ja myös koko vuoden ulkomediatarjonnan ykköseksi. Suuri yleisö valitsi nettiäänestyksessä suosikikseen Pauligin Juhla Mokka -kahvirasian.

Innovative-sarjassa (erikoisratkaisut, ulkomedian uudenlainen käyttö) menestyi myös Sinebrychoffin toinen tuote: Karhu – täyttä olutta -erikoispysäkkitoteutus jatkaa tuomariston mukaa omaa linjaansa ja kommunikoi hienosti brändistä. Kauppakeskus Kluuvin yksinkertaisen tyylikäs digitaalinen erikoispysäkkiratkaisu Kluuvi: Muotia, designia & lähiruokaa ylsi sarjan kolmannelle sijalle.

Real-sarjan (perinteiset ulkomainosratkaisut) voitti Helsingin seudun liikenteen Liikuttaa meitä kaikkia -kampanja, jonka hauska graafinen visualisointi liittää uutta positiivista fiilistä organisaatioon. Myös valitut mediat liikennevälineissä ja -asemilla tukevat hyvin viestin perillemenoa. Toiseksi sijoittui rekisterikilpeä kuvaava Fonectan 020202-katu- ja tienvarsimainos, joka äärimmilleen pelkistettynä viestii parissa sekunnissa, mistä on kysymys. Sarjan kolmanneksi valittiin Subtv:n Duudsonit Amerikassa -julisteet, jotka kiteyttävät täydellisesti ohjelman ja sen aikaansaaman tunnelman katsojissa – voi ristus!

Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan kahdelle Innovative-sarjassa kisanneelle työlle. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Tee pöytävaraus tästä -kosketusnäyttötoteutus on suomalaisen out of home -mainonnan edelläkävijä interaktiivisen teknologian hyödyntämisessä. Parhaimmillaan se toimi ravintolan kulkureitin varrella sijaitsevalla mediapaikalla, kuten Kauppatorin lauttarantaan oivallisesti sijoitettu Suomenlinnan Panimoravintolan mainos.

Toisen kunniamaininnan sai SPR:n mittava Veripalvelu/Sinua tarvitaan nyt. Veritilanne tänään. -digitoteutus, jossa hyödynnetään ulkomediaa reaaliaikaisesti. Lähelle verenluovutuspaikkaa sijoitettu mainos aktivoi tehokkaasti ihmisiä toimimaan tärkeän asian hyväksi.

Koko kilpailun Grand prix -voittaja Oy Sinebrychoff Ab saa palkinnoksi yhteensä 50.000 euron arvosta mediatilaa Suomen Ulkomainosliitto – Outdoor Finlandin jäsenyritysten mainosvälineissä.

Nettiäänestyksessä www.parasulkomainos.fi -sivustolla yleisö valitsi vuoden parhaaksi Out of Home -mainokseksi Pauligin Juhla Mokka -kahvirasian. Kaikkien äänestäneiden kesken arvotun 350 euron Travellinkin matkalahjakortin voitti Hannele Häggblom.


Pelkistetty vai ylikuorrutettu?

Kaikkiaan OC 2011 -kilpailun Grand Prix -palkinnosta kisasi 12 Real-sarjan ja 7 Innovative-sarjan finalistityötä. Kilpailun tuomariston mukaan out of home -mainostarjonta vuonna 2011 kuvastaa sitä, että on olemassa monia erilaisia kohtaamisia ja keinoja viestiä asioista. Kehittyvä tekniikka ja uudenlaiset erikoistehosteet eivät kuitenkaan poista sitä tutkittua tosiasiaa, että pelkistetty julistetyyli varmistaa edelleen viestin perillemenon kaupunkiympäristössä, teiden varsilla ja muissa nopeissa kohtaamisissa kodin ulkopuolella.

– Vaikka pelkistävän julistesuunnittelun periaatteet ovat hyvin selkeät, yllättävän suuri osa ulkomainonnan toteutuksista on ylikuorrutettu erilaisilla elementeillä. Vaikka usein on kiire, pitäisi ehtiä pysähtyä miettimään, millä ehdoilla ulkomedioissa on mahdollisuus menestyä, muistuttaa tuomariston puheenjohtaja, AD Jyrki Reinikka Mainostoimisto Kapinasta.

Muut tuomariston jäsenet ovat External Communications Manager Mia Boström, IKEA Oy; asiakkuusjohtaja Raisa Summanen, Mediatoimisto Voitto; Art Director Ilkka Kärkkäinen, Mainostoimisto Dynamo; Copywriter Netti Rönneberg, JWT Helsinki; Creative Manager Aslak Bredenberg, Rocky Advertising ja brändijohtaja Anne Laakso, Kesko.

www.outdoorfinland.fi

Share: