Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Alle kolme kuukautta messuihin

20.12.2019 11:49Uutiset » Tapahtumat
Edelliset Sign, Print & Pack -messut järjestettiin maaliskuussa 2018. Ohessa messutunnelmia vajaan kahden vuoden takaa. Tänä vuonna messukuhina tulee olemaan vielä kovempi samanaikaisten Pactec-messujen myötä.

Toista kertaa Suomessa järjestettävien Sign, Print & Pack -messujen ovet avataan Helsingin Messukeskuksessa vajaan kolmen kuukauden päästä 11.–12.3.2020. Juuri nyt messuosastojen kysyntä on kuumaa ja halli alkaa täyttymään.

Sign, Print & Pack -messut järjestettiin ensimmäistä kertaa Suomessa maaliskuussa 2018. Tapahtuma oli menestys ja sekä näytteilleasettajat että kävijät olivat erittäin tyytyväisiä uuteen graafisen viestintäalan ammattitapahtumaan. Kävijöistä peräti 81,5 prosenttia oli vaikuttamassa yhtiönsä ostopäätöksiin, joten messuvieraiden laatu oli jo ensimmäisellä kerralla kiitettävä.

– Edellisten messujen näytteilleasettajat olivat hyvin tyytyväisiä tapahtumaan. 60 prosenttia oli erittäin tyytyväisiä ja loput 40 prosenttia tyytyväisiä tapahtuman antiin. Se oli todella hyvä lähtökohta lähteä tekemään messujen toista versiota Suomeen, kertoo messujen pääjärjestäjä AGI Publishing Housen toimitusjohtaja Peter Ollén.

Vaikka Sign, Print & Pack on Suomessa vielä nuori messukonsepti, on se pyörinyt menestyksekkäästi Pohjoismaissa jo lähes 25 vuoden ajan. Ruotsissa messut kulkevat nimellä Sign & Print Scandinavia ja muissa Pohjoismaissa nimellä Sign, Print & Pack. Tukholmassa kahden vuoden välein järjestetyt messut on perinteisesti ollut suurin nelikosta.

– Olen hyvin innoissani, että Suomi on tullut messukonseptiimme vahvasti mukaan. Kaikki, jotka työskentelevät paino- ja pakkaustuotteiden, suurkuvatuotteiden, teippausten, myymälä- ja ulkomainonnan tai ylipäätään markkinoinnin parissa, ovat erittäin tervetulleita tapahtumaan. Messuilla tulee olemaan konseptimme mukaisesti kaksi jännittävää teippauskilpailua ja kaksi seminaarilavaa. Helsingissä meillä on myös painotuotenäyttely ja ensimmäisen messupäivän jälkeen 11.3. ala pääsee rentoutumaan ja verkostoitumaan After Work -illanvietossa, kertoo Peter Ollén ja jatkaa:
– Näyttelytilaa on myyty nyt jo enemmän kuin edellisillä messuilla. Lattiatilaa onkin kasvatettu edellisestä kerrasta ja halukkaat näytteilleasettajat mahtuvat edelleen mukaan. Tärkeää tietenkin on, että alan ihmiset tulevat sankoin joukoin messuille tapaamaan tuotetoimittajiaan, kollegoitaan ja asiakkaitaan. Samalla syntyy uusia ideoita, kumppanuuksia ja kauppaa alalle. Messuilla tapahtuvilla kohtaamisilla on oma tärkeä roolinsa tänä päivänä, kun livekohtaamisten määrä on vähentynyt digitalisaation myötä.

Konica Minolta panostaa vahvasti

Näytteilleasettajista esimerkiksi Konica Minolta panostaa vahvasti paikallisiin messuihin. Yhtiön markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anne Hernetkoski puhkuu jo intoa, kun messuista tulee puhetta.

– Haluamme olla kärkipaikalla kuuntelemassa asiakkaitamme. Meille kaikki alan tapahtumat ovat tärkeitä hetkiä erottautua erinomaisella palvelulla. Meillä on yksi messujen isoimmista ständeistä, 140 neliötä. Se tarkoittaa, että olemme lähes kolminkertaistaneet osastomme kokoa kahden vuoden takaa. Koen, että meidän tehtävämme on olla aktiivisessa roolissa asiakkaan rinnalla: ideoimassa, tukemassa ja kehittämässä. Siksi olemme isosti mukana!

Meillä on koko tiimi paikalla ja toivomme, että ala on laajasti mukana! Me tätä markkinaa ja kysyntää luomme.

Millaisella kärjellä olette messuilla?
– Asiakaspalvelu on aina se ykkösjuttu – olemme paikalla asiakkaita varten. Mutta onhan meillä paljon kerrottavaa: osastollemme tulee muun muassa raskaan sarjan laite, jonka lanseerasimme syksyllä, AccurioPress C14000 -väripainokone. Laite jaksaa painaa yötä päivää, 140 A4-arkkia minuutissa. Lisäksi esillä on ainakin AccurioLabel 230 -etikettitulostin, joka on ensimmäistä kertaa Suomessa näytillä, Hernetkoski kertoo

Millaisia odotuksia teillä on messuista?
– Haluamme olla asiakkaamme arjessa mukana, joten odotamme loistavaa tunnelmaa ja “pöhinää”. Uskomme, että meillä itsellämme on siitä iso vastuu yhdessä alan toimijoiden kanssa. Tahtotilamme on mennä eteenpäin. Kehitämme innovatiivisia ratkaisuja, jotka tarjoavat ammattitulostamiseen uutta. Meillä on koko tiimi paikalla ja toivomme, että ala on laajasti mukana! Me tätä markkinaa ja kysyntää luomme. Hienoa napata asiakkaat maaliskuussa Helsinkiin hetkeä ennen kesän Drupa-messuja ja tarjota upeita hetkiä.

Fespa tuo jäsenyrityksiään messuille

Sign, Print & Pack -messuilla on tulevana vuonna myös oma Fespa-alue, jossa Fespa Finland ja sen jäsenet ovat näytteilleasettajina. Messuilla tullaan siis näkemään entistä laajempi kattaus graafisen alan yrityksiä. Fespa-alueelle ovat paikkansa varanneet tähän mennessä Brand ID, Printscorpio, Fenix Sign, Punamusta, Pixmill, TKP Print ja Coloro. Suunnitteilla on myös vastaava alue Graafinen Teollisuus ry:n kanssa.

Vahva synergia Pactecin kanssa

Samaan aikaan Sign, Print & Packin kanssa samassa hallikokonaisuudessa järjestetään pakkaus- ja elintarvikealan Pactec- ja Foodexpo-messut sekä myös muovialan PlastExpo Nordic -tapahtuma. Vastapäisessä hallissa on puolestaan käynnissä isot Gastro Helsinki -messut. Varsinkin Pactec-messujen kanssa synergia on selvä, sillä graafinen viestintäala ja pakkausala ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Oletettavaa myös on, että liikkeellä on isojen yritysten päättäjiä. Samanaikaisten tapahtumien myötä Messukeskukseen odotetaan tulevan ihmisiä yhteensä noin 25 000, joista varovaisen arvion mukaan Sign, Print & Pack -messuilla vierailee vähintään noin 3000 kävijää. Edellisellä kerralla kokonaiskävijämäärä oli 1850, joten määrä tullee olemaan reippaassa kasvussa.

Print&Media-lehti on messujen mediakumppani ja lehden maaliskuun numero tulee olemaan kattava Sign, Print & Pack -messujen ennakkokatsausnumero. Numero ilmestyy aivan maaliskuun alussa. Print&Media uutisoi tapahtumasta kiihtyvään tahtiin myös verkkosivuillaan pmlehti.fi.

Messuista voit lukea lisää myös osoitteesta sipp.fi, jossa on avattu myös rekisteröityminen.

Share: