Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Fram investoi Anicoloriin

31.3.2011 12:36Uutiset » Laitteet

Heidelberg_Anicolor

Vaasalainen painotalo Oy Fram Ab on tilannut 8-värisen Heidelberg Speedmaster SM 52 Anicolor -painokoneen. Uusi kone soveltuu myös hyvin pienien painosten tuottamiseen ja tulee täydentämään Framilla sekä offset- että digipainotuotantoa. Investointi toteutetaan kassavirralla, ilman ulkopuolista rahoitusta.

Framin edellinen painokonehankinta oli 8-värinen Heidelberg Speedmaster CD 74 runsaat kolme vuotta sitten. Toinen kone on 5-värinen Speedmaster 74, jonka uusi 8-värinen Anicolor-kone tulee korvaamaan. Digipuolella pyörii neljä konetta.

Framin toimitusjohtaja Jan Rosendahlin mukaan uusi Anicolor-kone sopii kaikkiin painoksiin välillä 300–20000. Se ottaa hoitaakseen osansa offset-töistä ja pystyy lisäksi tekemään merkittävän osan tähän asti digikoneilla tehdyistä töistä.

– Digipainokoneiden laatu on kehittynyt varsin hyväksi, mutta ei pärjää Anicolorin laadulle, arvioi Rosendahl.

– Olen harjoitellut digikoneiden kanssa 15 vuotta ja saanut sekä hyvät että huonot kokemukset. Jälkikäsittelyssä digipainettu paperi murtuu ja väri murtuu ja sähköisyys aiheuttaa ongelmia. Ei offsetissa ole näitä ongelmia. Anicolor-kone tuo meille myös jälkikäsittelyyn lisää tehokkuutta, jatkaa Rosendahl.

Tarkkaan mietitty investointi

Rosendahl kertoo, että ennen investointipäätöstä heillä mietittiin tarkkaan, minkälaisia töitä tuotannossa liikkuu. Pienissä painoksissa Anicolor on erinomainen. Makkelin määrä on 80-90% pienempi kuin perinteisillä offset-koneilla ja sisäänotot erittäin nopeat. Myös painolaatu on erittäin korkea.

– Anicolor on kallis kone, mutta niin paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin vaihtoehdot, että se on varmasti hintansa arvoinen. Yhdessä 8-värisen CD 74:n kanssa nämä ovat lyömätön yhdistelmä. Nyt vain lähdetään tekemään kauppaa, Rosendahl heittää.

Enemmän järkeä pitäisi käyttää

– Painokset ovat nykyään aika pieniä ja pienenevät edelleen. Jokaisen alalla pitäisi tietää tämä, mutta silti tuntuu, ettei näitä asioita ole mietitty Suomessa. Puhutaan vain B1-koneista, pitäisi tehdä suurta ja paljon, Rosendahl kertoo.

– Alan pitäisi käyttää järkeään. Painotaloissa painetaan paljon markkinointitavaraa, mutta itseään ei osata markkinoida. Markkinat vaativat halpoja hintoja, mutta ei aina tarvitse olla halvin. Omaa toimintaa pitää miettiä joka päivä ja kehittää jatkuvasti.

Share: