Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

“Web-to-print-ratkaisua ei ole vielä täysin hyödynnetty”

27.9.2019 11:42Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Unitedprint SE:n sisällöstä tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Fabian Frenzel, Unitedprint SE:n Innovaatio-/markkinointijohtaja: “WtP:n onnistuminen ei johdu siitä, että online-painotalot käyttävät mahdollisimman monia suuria painokoneita. Niitä on helposti saatavana kaikkialla maailmassa. WtP:n todellinen arvo perustuu yksinkertaiseen ideaan: helppokäyttöiseen verkkoalustaan, joka täyttää asiakkaiden vaatimukset luotettavasti.

Unitedprint SE on kansainvälinen, innovaatiovetoinen sähköisen kaupankäynnin yritys painamisen, median ja mainonnan alalla. Yhtenä Euroopan ensimmäisistä ja johtavista online-painotaloista, Unitedprint pyörittää tunnettuja web-to-print-portaaleja print24:ää ja Easyprintia sekä kumppanuusohjelmaa Unitedprint Shop Services (USS). Yhtiön uusi innovaatio- ja markkinointijohtaja Fabian Frenzel avaa haastattelussa Unitedprintin strategiaa ja näkymiä online-painamisen tulevaisuuteen.

Kaikki, mikä nykyisin on normaalia, oli ennen jotenkin epätavallista. Ja paljon siitä mitä nyt ajatellaan epätavalliseksi tulee lopulta normaalia, koska älykkäät yritykset, kuten Unitedprint, aiheuttavat muutosta.

HAASTATTELU

Kiitos Fabian, että otit aikaa haastatteluun. Voitko kertoa meille lisää tulevaisuuden vastuustasi uudessa tehtävässäsi Unitedprintin hallituksessa ja mitkä ovat tavoitteesi?
Lähivuosina keskitymme tukemaan muutosta hybridi-WtP-pohjaisessa yrityksessä, jolla on oma tuotanto ja data-älykäs verkkokauppa – ja joka on johdonmukaisesti sitoutunut alustastrategiaan. Siksi kyse on monimutkaisten, perinteisesti vertikaalisten liiketoimintaprosessien hajottamisesta, jotta ne voidaan suorittaa tehokkaammin erilaisten, verkottuneiden osallistujien vuorovaikutuksen kautta. Tämä ei tuota vain uusia markkinointi- ja myyntimenetelmiä, mutta myös uusia hankintaprosesseja, mikä on tietysti haaste koko yrityksellemme.

Tähän asti Unitedprint on tunnettu yrityksenä, jolla on oma tuotanto. Mikä tulee muuttumaan tulevaisuudessa?
Jotain hyvin perustavanlaatuista tulee muuttumaan. Toteutamme parhaillaan koko tuotantomme asteittaista ulkoistamista. Teemme enemmän ja enemmän analogista tuotantoa – toisin sanoen offsetpainamista – pätevien saksalaisten ja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kautta. Käytämme uusia verkko- ja teknologiapohjaisia resursseja, joilla on ratkaisevia etuja aiempiin tavanomaisiin rakenteisiin nähden. Tämän järjestelmän avulla toimintaprosessit, mukaan lukien tuotantoprosessit, voidaan hajauttaa, skaalata ja suunnitella uudelleen kansainvälisesti prosessioptimoidulla tavalla. Se antaa meille mm. maksimaalisen joustavuuden ja nopeammat toimitusajat, koska olemme paljon lähempänä asiakkaitamme. “Ajattele globaalisti. Painata paikallisesti.” Tämä on iskulause, mitä olemme harjoittaneet menestyksekkäästi jo useita vuosia ja jatkamme sen jatkuvaa kehittämistä.

Unitedprint on saksalaiset juuret omaava kansainvälisesti toimiva sähköisen kaupankäynnin yritys paino- ja media-alalla. Yhtenä Euroopan johtavista online -painotaloista Unitedprint toimii 22 maassa. Yli miljoona asiakasta hyödyntää heidän tarjouksia ja valitsee yli puolen miljardin tuoteyhdistelmän ja palvelun joukosta – esimerkkinä Euroopan laajuinen toimitus 24 tunnin sisällä. Lyhyen historiansa aikana Unitedprint on tuottanut jo yli miljardi euroa. Yritys on sitoutunut alustakonseptiin ja avaa kumppanuusmahdollisuuksia sekä tuotannon että myynnin saralla. “Web-to-print on ns. ensimmäinen askel, mikä yhdistää fyysisen kaupankäynnin digitaaliseen muutokseen. Sähköisestä kaupankäynnistä, informaatioteknologiasta ja tiedonhallinnasta on kasvavassa määrin tulossa liiketoimintamme suurimpia voimavaroja. Kaikki on vasta alussa.” Wolfgang Lerchl (perustaja, omistaja, hallintoneuvoston puheenjohtaja).
Lisätietoja osoitteessa www.unitedprint.info/en

Asiakkaanne arvostavat print24:ää, Unitedprintin lippulaivaportaalia, korkean laadun ja toimitusvarmuuden vuoksi. Voivatko yhteistyökumppaninne täyttää nämä teollisen tuotannon vaatimukset?
Ympäri Eurooppaa löytyy tuhansia luotettavia pieniä, keskikokoisia ja suuria painotaloja, joilla on suuri asiantuntemus, korkealaatuiset tuotteet ja erittäin hyvä suorityskyky. Olemme kaikki todistaneet viime vuosina, että monille näistä painotaloista ovat koittaneet vaikeat ajat, koska niillä ei yksinkertaisesti ole riittävää volyymiä päteville työntekijöille ja enimmäkseen ensiluokkaisille laitteille. Meidän kautta painotalot saavat merkittävän ylimääräisen tulonlähteen joutumatta käyttämään ylimääräisiä resursseja markkinointiin ja myyntiin. Tulevaisuudessa, enemmän kuin koskaan ennen, keskitymme Unitedprintissä innovatiiviseen ja ammattitaitoiseen verkkokauppaan, jotta saamme paljon asiakastilauksia ja yhteistyökumppaneillamme on tarvittavat resurssit näiden tilausten tuottamiseen optimaalisesti. Valvomme tietenkin näitä täysin automatisoituja prosesseja ja varmistamme vaaditut standardit. Yhteistyökumppanimme hyötyvät tilausten lisäksi valtavasti myös optimoidusta organisaatiosta, virtaviivaistetuista prosesseista ja merkittävästi parantuneista materiaalien osto-olosuhteista.

Ymmärrän. Joten alustatalous hankinnoissa?
– Ja myynnissä! Olemme tarjonneet USS Partnershop -ohjelmaa Unitedprintissä vuodesta 2016 lähtien. Meillä on nyt useita satoja riippumattomia kumppaneita ympäri Eurooppaa, jotka pitävät omaa WtP-kauppaa. Nämä kumppanit käyttävät ilmaista WtP-alustaamme, koko IT-infrastruktuuri mukaan lukien, rakentaakseen omaa online-painotaloa paikallisille ja alueellisille kohderyhmille. Tämä toimii todella hyvin ja se on niin sanotusti hankinta-alustamme myyntiedustaja. Kolleegallani Ali Jason Bazoobandilla, kaikkien kansainvälisten myyntiyhtiöidemme toimitusjohtajalla, on tässä ratkaiseva rooli. Hänen vastuullaan on print24, Easyprint ja mainostekniikkaan keskittyvä DDK PRINT BIG -portaalimme sekä kaikki USS-yhteistyökumppanimme. Näemme itsemme avoimena verkostona, joka ei enää tue omaa tuotantoaan, vaan ennen kaikkea toivottaa tervetulleeksi kolmannet osapuolet, kuten yhteistyökumppanit ja tuottajat. Kaikella tällä on paljon tekemistä tietotaidon ja verkostoitumistaitojen kanssa, mutta hyötyä on myös pitkästä kokemuksesta erittäin menestyksekkäänä kansainvälisenä online-painotalona. Sitä paitsi, olemme täysin velattomia ja meillä on vertaansa vailla oleva pääomapohja ja olemme erittäin ylpeitä siitä, että pystymme vastaamaan saksalaisille ja kansainvälisille pörssiyhtiiöille ja pääomamarkkinarahoitteisille yrityksille.

Print24.com:n tuleva verkkosivusto näyttää tältä.

Joten paikallinen ja alueellinen läsnäolo on vielä tarpeen näin digiaikana?
– Juuri näin! Tämän alueellisen lähestymistavan avulla, mikä mahdollistaa henkilökohtaisen kontaktin, USS-kumppanimme eivät vain toimi yhteyspisteinä suurkaupunkialueilla. Monet kumppaneistamme ovat aktiivisia henkilökohtaisissa verkostoissaan, joissa WtP:n yhteydet ovat toistaiseksi olleet vähäisiä. Kahden viime vuoden aikana olemme myös investoineet erityisen intensiivisesti print24-brändimme asiakasläheisyyteen. Jokaisessa 22 Euroopan kohdemaassamme meillä on nyt paikalla omat myyntitiimit, jotka huolehtivat henkilökohtaisesti asiakkaistamme ja rakentavat uusia asiakassuhteita.

USS tarjoaa valmiin verkkopaino-palveluratkaisun paino- ja mediateollisuudelle. Itsenäisillä kauppakumppaneilla, joilla on tai ei ole omaa tuotantoa, on käytössä yli puoli miljardia tuoteyhdistelmää ja he myyvät omaa verkkopainopalveluaan 22 kohdemaassamme. Unitedprintin avulla he hyötyvät yhden Euroopan menestyneimmän online-painotalon kokemuksesta ja suorituskyvystä. Laajan ja jatkuvasti kasvavan tuote- ja palveluvalikoiman, alhaisten hintojen, nopeiden toimitusaikojen, korkean laadun ja henkilökohtaisen palvelun ansiosta USS-myymälöiden omistajat pääsevät suoraan 100 miljardin euron markkinoille ilman investointeja – helppoa, ilmaista, plug & play.
Lisätietoja osoitteessa www.unitedprintshopservices.com

Mitkä ovat markkinoinnin suuret aiheet?
– Tietenkin ydin on edelleen ensisijaisesti saavuttaa korkein asiakastyytyväisyys ja säilyttää se. Pyrimme lähes pakkomielteisesti tarjoamaan asiakkaillemme täydellisen sekoituksen tuotteita, laatua, toimitusnopeutta, palvelua ja parhaat hinnat. Tämä tarkoittaa, että asiakaspalvelu, markkinointi ja myynti ovat entistä tärkeämpi osa pyrkimyksissämme. Erityisenä tehtävänä on tarjota nykyisille asiakkaillemme entistä yksilöllisempää palvelua. Tämä tarkoittaa toisaalta kohdennettua asiakasviestintää asiakkaidemme vaatimusten ja tarpeiden perusteella ja toisaalta kaikkien viestintäkanavien kohdennetun ja tehokkaan vuorovaikutuksen varmistamista. Asiakkaitamme ohjataan tulevaisuudessa heitä kiinnostaviin sisältöihin, heille yksilöllisesti sopivien kanavien kautta. Tämä tarkoittaa, että näemme paljon vaivaa nykyaikaisen datan käyttämisessä ja tietysti läsnäolomme parantamisessa verkossa.

Näkymä tulevasta Easyprint.com-verkkosivustosta.

Tarkoittaako tämä, että print24 saa uudet kasvot?
Ei vain print24, mutta myös Easyprint-portaalimme, joka on tarkoitettu erityisesti pienille yrityksille ja perheille, jotka voivat helposti luoda erilaisia tuotteita verkossa uusien suunnittelumallien ja vastikään kehitetyn FreeDesign-työkalumme avulla. Myös tältä osin olemme siirtymässä täysin uusille poluille ja integroimme itse kehitetyn Kl-pohjaisen chatbotin automatisoituun asiakasviestintään.

Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Tavoite on kunnianhimoinen.
Kaikki ovat huomanneet, että internet on muuttanut elämäämme hyvin lyhyessä ajassa. Ja jokaisen yrityksen on oltava tietoinen siitä, että digitalisoinnin jatkuva dynamiikka kääntää aiemman yritysstrategian peruskäsitteet päälaelleen.

Allaoui Graphic Machinery GmbH oli vastuussa kaikkien painolaitteiden ostosta ammattimaisesti ja luotettavasti Unitedprint.comin analogisilta pre- ja postpress-alueilta. Aachenin graafisen alan kansainvälisesti toimivalla koneasiantuntijalla on pääsy yli 70 maassa toimivaan maailmanlaajuiseen verkostoon, minkä avulla se pystyi vuosien kokemuksen ja todistetun asiantuntemuksen ansiosta toteuttamaan näinkin suuren projektin kaikkia osapuolia tyydyttävästi, täysin oikeudenmukaisesti ja luotettavasti. Ammar Allaouin ympärillä toimiva tiimi pystyy osaavasti ja kunnioituksella markkinoimaan koneita sopiville asiakkaille. “Kaikki eivät pysty käsittelemään näin suurta pakettia. Pelkkä taloudellinen luottoluokitus ei riitä. Sinulla on oltava kokemusta markkinoida koneita kohdennetusti ja käsitellä koko prosessia asianmukaisesti, hyvin organisoidulla ja jäsennellyllä tavalla” sanoo Ammar Allaoui. René Winkler, Unitedprint:n tietotekniikan/tuotannon/logistiikan toimitusjohtaja: “Allaoui Graphic Machinery on ollut erittäin tarkoituksellinen, yhteistyöhakuinen ja luotettava kumppani, joka on täyttänyt vaatimuksemme täysin.”
Lisätietoja osoitteessa www.allaoui.de/en

Lisätietoja mitä Unitedprint:llä on tarjottavana tuotanto- ja jakelukumppaneille osoitteessa www.unitedprint.info/en.

Share: