UV-kohdelakkausta pienpainoksiin edullisesti

5.4.2019 09:30Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Neopost Finland Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Neopostin graafisen alan tuotteiden myynnistä vastaava Matti Suntio käsissään Duplon DuSense-
kohdelakkalaitteella tuotettu painotyö. Laitteita on asennettu Suomeen kaksi, Espooseen Origokselle ja Turkuun JP Postitukselle.

Tuntoaistit hereille. Siitähän tässä on kysymys. Duplo DuSense on digitaalinen UV-kohdelakkalaite, jolla painotuotteisiin saadaan erottuvia efektejä. Haastattelussa sekä laitteen maahantuoja Neopost Finland että kaksi käyttäjää: Origos ja JP Postitus.

– DuSensella saat painotyöhön efektejä, joita ei ole ollut saatavilla aiemmin tällä hintatasolla. Tämä tekee laitteesta houkuttelevan monille digi- ja offsetpainotaloille, kertoo laitteen suomalaisen maahantuojan Neopostin graafisten tuotteiden myyntipäällikkö Matti Suntio.

Duplo DuSense Top-edut
• näyttävä efekti pieniinkin painoksiin
• edulliset käyttökustannukset
• helppokäyttöinen ja huoleton käyttää (pesee itse itsensä)
• monta käyttötarkoitusta
• yhdisteltävyys digifoliointiin
• kompakti koko
• viiden vuoden takuu
• kotimainen huolto ja tuki

Helppokäyttöinen Duplo DuSense on hyvin kompakti, vain 3,5 metriä pitkä laitekokonaisuus, jonka ansiosta painot voivat tarjota asiakkailleen vahvan lakkaefektin tuomaa lisäarvoa pieniinkin painoksiin. Laite soveltuu niin yksittäisten arkkien kuin useiden tuhansien painosten kohdelakkaukseen.

– Lakan paksuus voi vaihdella välillä 20–80 mikronia. Ja lakka voidaan ajaa toisenkin kerran, jolloin voidaan tehdä jopa 160 mikronin lakkakerros. Samalla ajolla voidaan tehdä myös eri mikronitasoja eli tekstissä voi olla vaikka 20 mikronin lakkaus ja kuvissa 80 mikronia, Neo-
postin Suntio kertoo.

Mikronitasot määritetään tiedostolla, jossa lakattavat alueet merkitään mustalla värillä. Täysmusta alue voidaan määritellä esimerkiksi 80 mikronin lakka-alueeksi ja 50% musta 40 mikronin lakaksi.

Onhan se pirun hyvä ja kätevä käyttää.

Vankkaa teknologiaa

DuSense tulostaa 600:n dpi:n tarkkuudella lakkaa käyttäen mustesuihkutekniikkaa. Tulostustarkkuus mahdollistaa paksujen ja ohuiden, jopa fonttikoko 5, kohteiden lakkauksen tarkasti. Erilaisia painettuja tuotteita on lukuisia, kuten esitteet, lehtien kannet, käyntikortit, postikortit, kutsut, etiketit ja pakkaukset.

Kaksi kameraa ja Duplon IRM (Image Register Mark) takaavat lakkatulostukseen 0,2 mm tarkkuuden koko arkin pituudelta. Automaattiset säätötoiminnot korjaavat arkilla mahdollisesti tapahtuneen liikkumisen XY-suunnassa sekä myös venymisen ja vääntymisen, mikä on mahdollista arkin laminoinnissa. Nämä säädöt tapahtuvat automaattisesti.

Laitteen suurin arkkikoko on 364×749 mm, joten se on hyvin yhteensopiva varsinkin digitaalisen painotuotannon kanssa, mutta soveltuu myös erinomaisesti offsetpainotuotteiden lakkauksiin. Maksiminopeus on 1080 SRA3-arkkia tunnissa.

– Jos tekee lakkausta suoraan paperille, on materiaalin suosituspaino yli 150 grammainen paperi. Mutta jos materiaali on laminoitu, niin läpi menee jo esimerkiksi 80 gramman paperi, Suntio tietää.

Neopostilla on tarjota kombolaitteisto efektien tekoon. Lakkauksen perään saadaan nimittäin tehtyä myös digifoliointi. Foliointi saadaan aikaan Neopostin maahantuomalla GMP Qtopic -laitteella. Silloin foliointi tarttuu vain lakattuihin pintoihin, jolloin painotuottelle saadaan koholla oleva foliopreeglauksen omainen efekti – jos lakkaa on käytetty paksusti.

– Se on todella vahva efekti ja silloin tietenkin painotuotteesta voidaan pyytää paljon korkeampi hinta. Yleensä tämänkaltaiset efektit ovat olleet vain suurissa painosmäärissä taloudellisesti järkeviä, Suntio kertoo.

Samaa GMP Qtopic -laitetta voidaan käyttää myös laminointiin ennen kohdelakkausta. Esimerkiksi silkkilaminointi sopii loistavasti kirkkaan kohdelakan alle.

Lakka-aihiolle luodaan oma taso mustalla värillä. Sen jälkeen tulostetaan, mahdollisesti laminoidaan ja kohdelakataan. Tuote on valmis saman tien. Lopputuloksena saadaan häkellyttävän hienoja painotuotteita.

Suomessa kaksi laitetta

DuSense esiteltiin Euroopan markkinoille viime vuonna. Laitetta on myyty ympäri Eurooppaa, esimerkiksi Italiaan jo 19 kappaletta. Suomessa DuSense on matkannut jo kahdelle asiakkaalle, Espooseen Origos Oy:lle ja Turkuun JP Postitus Oy:lle.

– DuSense tuli syksyllä meille ja onhan se pirun hyvä ja kätevä käyttää, kertoo Origoksen Sami Nevalainen.
– Myös asiakkaat ovat ihastelleet paljon. Olemme tehneet heille myös efektikirjan, jolla näytämme mihin laite kykenee. Tätä täytyy markkinoida aktiivisesti jo ihan senkin vuoksi, että olimme Suomen ensimmäinen laitteeseen investoinut yritys. Toivon mukaan laitteita tulee paljon lisää, koska sillä tavalla me painot voimme auttaa toinen toistamme, Nevalainen toivoo.

Espoolaisen Origos Oy:n Sami Nevalainen toivoo, että DuSense-laitteita tulisi Suomeen paljon lisää, koska sillä tavalla painot voivat laajemmin levittää efektien ilosanomaa ja auttaa samalla toinen toistaan.

JP Postituksen Petri Ali-Jokela on samoilla linjoilla.
– Olisihan se hyvä, että asiakkaat ympäri Suomea oppisivat, että pieniinkin painoksiin on saatavilla näin hienoja efektejä. Nyt asiakkaat ovat olleet yllättyneitä, että tälläistakin saadaan tehtyä. Olemme tehneet laitteella esitteitä, flyereita, käyntikortteja ja lehden kansia. Arvokkaiden tuotteiden brändit ovat erityisen hyvä kohderyhmä. Pienissä painoksissa kyse on kuitenkin vain pienestä lisähinnasta, joten ostokynnys ei ole asiakkaalle iso, vakuuttaa JP Postituksen Ali-Jokela.

Hinnoittelun kannalta on hyödyllistä, että laitteen oma hallintapaneeli näyttää lakkauksen hinnan kullekin työlle. Molemmat kotimaiset asiakkaat hyödyntävät tätä ominaisuutta.

Duplo DuSense -laitteen työvaiheet.