Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

“Suomen paras painotalo”

8.1.2020 12:09Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Kirjapaino Markprint Oy:n maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Tuomas Talvitie on Markprintin osakas ja myyntijohtaja. Hänen mukaansa mitä aiemmin painotalon myyjä ja suunnittelija ovat keskenään tekemisissä, niin sen parempaan lopputulokseen päästään. Kuva: Piia Harjula

Lahtelainen Markprint on uudistuksen läpikäynyt painotalo, joka erottuu osaamisellaan vaativimissakin töissä. Yrityksen uusi slogan “Toimivaa tavallista, erottuvaa erilaista” kuvaa hyvin yrityksen toimintaa.

Istumme alas Markprintin osakkaan ja myyntijohtaja Tuomas Talvitien kanssa. Käteen tarttuu Tuomaksen käyntikortti, josta erottuu Markprintin uusi tyylikäs logo ja uudeksi brändiväriksi valikoitunut pinkki. Viime vuosien omistajamuutosten ja toiminnallisen uudistamisen ohessa Markprint halusi päivittää yritysgrafiikan vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden Markprinttiä. Nyt ilmeuudistuksen mukanaan tuonut vuosi 2019 on päätöksessään ja uusi vuosikymmen on edessä. Puhumme ensin Tuomaksen kanssa painotuotteen roolista tämän päivän markkinointikanavien viidakossa.

– Näyttää siltä, että massamarkkinointia ei tehdä printillä enää niin paljon kuin ennen. Nyt digitaaliset kanavat hoitavat massamarkkinoijan tehtävää ja viimeisin erottuvuus tehdään printillä. Nyt kampanjaan voidaan tehdä esimerkiksi 200 kappaletta jotain tosi erottuvaa painotuotetta, joka maksaa saman kuin 20 000 tavallista printtityötä, kertoo myyntijohtaja Tuomas Talvitie, josta tuli yhtiön osakas kaksi vuotta sitten.

– Meille tämä sopii hyvin, sillä olemme panostaneet paljon erikoistuotteiden tekemiseen ja myös pienpainosten tuotantoon, Talvitie täsmentää.

Emme halua omassa tuotannossa liikaa “häröillä” eri tuotesegmentteihin, vaan haluamme keskittyä olemaan Suomen paras painotalo.

Markprintin slogan “Toimivaa tavallista, erottuvaa erilaista” näkyy yhtiön tuotantoarsenaalissa. Tavallinen duuni voidaan tehdä esimerkiksi laadukkaana digipainotuotantona ja erottuvat työt UV-offsetkoneella.

– UV-offsetilla voimme painaa erittäin laajalle materiaalikirjolle ja sillä onnistuvat myös erittäin haastavat työt. Olemmekin tottuneet työskentelemään asiakkaiden kanssa, jotka haluavat erottua painotuotteillaan. Erottuvan erilaisen tekemiseen olemme myös hankkineet kaksivärisen painokoneen PMS-töitä varten. Lisäksi meiltä löytyy oma stanssikone ja tulossa on tänä vuonna erikoistaittokone, Talvitie paljastaa.

Koska asiakkaan jokainen työ ei vaadi erikoisratkaisuja, on Markprint panostanut myös perustuotantoon.

– Digitaalisen painotekniikan laatu on kehittynyt valtavasti ja näemme hyvää kasvua digipainamisen puolella. Luultavasti investoimme sille puolelle lisää tänä tai ensi vuonna. Digipuoli on meille erittäin tärkeä, sillä ongelma tehokkuuden ja kannattavuuden välillä on offsetin kanssa haastavaa. Offsetilla on vaikea tehdä samaan aikaan erikois- ja perustöitä. Siinä haasteessa laadukas digipainotuotantomme auttaa meitä.

Markprint on tehnyt muun muassa Marski by Scandic -hotellille laajan valikoiman erilaisia painotuotteita – tyylikkyydestä tinkimättä. Kuva: Aki Loponen

Pakkauspuoli kasvussa

Painoalalla on yleinen trendi, että pakkauspuoli on kasvussa. Tämä näkyy myös Markprintillä. Eksklusiivisia ja erilaisia pakkaustuotteita kysytään koko ajan enemmän.

– Meillekin on syntymässä ekosysteemi pakkausten laajempaan tuotantoon. Meillä on jo vahva repro, rakenneosaaminen ja tietysti painaminen. Seuraavan 5-10 vuoden akselilla tulemme tekemään paljon enemmän pakkauksia, Talvitie kertoo.

Yksi esimerkki näyttävästä Markprintin tekemästä pakkaustuotteesta on Vellamo-vesipakkaus. Sivusta tyylikkäästi avautuva kartonkipakkaus paljastaa 0,5 litran design-vesipullon, jonka myyntihinta on lähes 20 euroa. Tälläisissa luksustuotteissa pakkauksen täytyykin viestiä arvokkuutta ja pakkauksen tuotanto saa maksaakin enemmän kuin maitotölkin tekeminen. Toki itse tuotteenkin pitää olla luksusta. Vellamo pumpataan ja pullotetaan Heinolan luonnonmineraalivesilähteestä, joka on ainoa laatuaan Suomessa. Veden pH-pitoisuus on 8,3 eli korkeampi kuin useimmissa mineraalivesissä. Bakteeripitoisuus vedessä on nolla, eli vesi ei pullossa seisovanakaan pilaannu.

– Kun tuote brändätään osaavasti, voidaan premium-tuotteesta pyytää moninkertainen hinta. Esimerkiksi hunajatuotteissa on brändejä, jotka todella panostavat laatuun sekä itse tuotteessa että pakkauksessa.

Yksi esimerkki näyttävästä Markprintin tekemästä pakkaustuotteesta on kotimainen Vellamo-vesipakkaus. Sivusta tyylikkäästi avautuva kartonkipakkaus paljastaa 0,5 litran design-vesipullon, jonka myyntihinta on lähes 20 euroa. Kuva: Tuomas Talvitie

Etua asiantuntijuudella

Painotaloja on maailmassa ja Suomessakin todella paljon. Asiakas voi ajatella, että ihan sama mistä tuotteensa tilaa – lopputulos on sama. Ihan niin asia ei kuitenkaan ole.

– Ensinnäkin asiakaspalvelu on erittäin isossa roolissa. Me olemme sopivan pieni mutta riittävän iso vastaamaan erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Tarjoamme asiakkaille vankkaa ammattitaitoamme ja autamme asiakasta mielellämme jo suunnitteluvaiheessa. Koska myyjiemme asiantuntijuus on korkea, pystymme myymään vaikeitakin projekteja, mitä muut talot eivät pysty. Kokemusta esimerkiksi vaikeista materiaaleista on kertynyt niin paljon. Tilaamme myös erikoismateriaaleja suoraan ulkomailta. Erottava tekijä on myös meidän repro-osaaminen. Se on myös osa asiakaspalvelua, Talvitie kertoo ja jatkaa:

– Toki täytyy tunnustaa, että hinta ratkaisee tänä päivänä enemmän ja enemmän. Vaikka AD haluaisi tehdä tosi erottuvan makean painotuotteen, saattaa toimitusjohtaja vahtia budjettia. Silloin työ saattaa mennä painotalolle, jolla ei ole kyvykkyyttä tehdä AD:n ratkaisuja. Meidän täytyisikin viestiä painotuotteen vahvuutta ja muistijälkeä aina toimitusjohtajalle asti.

Markprintin asiakas on yhä useammin itse loppuasiakas eli brändi, vaikka sitten suunnittelussa olisikin mukana mainostoimisto. Tärkeää on päästä suunnittelun alusta asti mukaan.

– Mitä enemmän myyjämme ja suunnittelija ovat keskenään tekemisissä alusta asti, niin sen parempaan lopputulokseen päästään. Se on siinäkin mielessä tärkeää, että aineistojen tekeminen ei ole enää ihan yhtä hyvällä tasolla kuin ennen. Tämä korostuu, jos tehdään perusduuni – siinä kun ei olisi aikaa/varaa tehdä aineistojen muokkauksia.

Painotalon on myös tärkeä olla lähellä asiakasta. Siksi Markprint on laajentanut toimintaansa Lahdesta pääkaupunkiseudulle. Yrityksellä on Vantaalla oma myyntitoimisto, josta käsin Markprint palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita tarpeen vaatiessa hyvin nopeastikin – toki Lahtikaan ei ole kaukana.

Oma markkinointi

Vaikka painotalot valmistavat markkinointia, on niiden oma markkinointi niin kuin suutarin lasten kengistä sanotaan. Silläkin saralla Markprint on erottunut edukseen. Printin osalta Markprint tekee kunnianhimoisesti omaa asiakaslehteä sekä lähettää kekseliäitä suoramarkkinointikirjeitä. Jonkin verran yritys markkinoi myös ammattilehdissä. Markprint on aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa.

– Painotalo ei voi jumittua markkinoinnissaan pelkkään printtiin. On pakko hyödyntää monikanavaisuutta. Somessa voimme antaa erilaisia ärsykkeitä ihmisille. Se luo luottamusta myös. Samalla ihmiset oppivat tuntemaan yritystä, joka alentaa kynnystä kontaktoida, Talvitie sanoo.

– Puhelimella kontaktointi ei enää käy niin kuin ennen. Varsinkin alkuvaiheessa on vaikea saada puhelinyhteyttä tai vaikea saada käyntiä. Ensimmäiset yhteydenotot tapahtuvat nyt ja jatkossa enemmän digikanavia pitkin.

Markprintin myönteistä yrityskuvaa alleviivaa myös yrityksen ympäristöystävällisyys. Yritys oli yksi Suomen ensimmäisistä joutsenmerkityistä painotaloista Suomessa. Markprint kuuluu myös vihreään hankintaverkostoon sekä Suomen Pakkauskierrätys Rinkiin. Materiaalipuolella on käytössä FSC- ja PEFC-ympäristösertifikaatit.

– Ympäristösertifikaattien mukaan toimiminen on tosi pitkäjänteistä työtä. Kriteerit ovat oikeasti tosi tiukkoja ja tiukkenevat koko ajan parin vuoden välein. Se vaatii paljon konkreettista työtä ja testaamista. Vihreät valinnat eivät ole meille huumaa tai viherpesua, vaan elävää arkea.

Tuomas Talvitie esittelee yhtä poikkeuksellista painotuotetta: käsintehdylle paperille painettua Pekki-kirjaa. Kuva: Piia Harjula

Keskittyminen parhauteen

Markprint aikoo keskittyä jatkossakin korkealaatuisten painotöiden tekemiseen ympäristöystävällisesti. Parempikatteisiin erikoistöihin tullaan panostamaan, mutta tavallista tehdään rinnalla. Yritys ei halua laajentua liikaa, vaan luottaa tietyissä tuotteissa, kuten suurkuvatuotteissa, kumppaneihin. Ostamalla itse kumppaneilta, saa paluupostina töitä toiseen suuntaan. Verkostomainen työ kumppaneiden kanssa on Markprintille arkipäivää.

– Emme halua omassa tuotannossa liikaa “häröillä” eri tuotesegmentteihin, vaan haluamme keskittyä olemaan Suomen paras painotalo, linjaa Talvitie.

Tämä ei ole pöyhkeilyä, sillä jos katsoo 10 vuotta taaksepäin, Suomen markkinoilla oli muutama huippupaino Kehä I:n varrelle painottuen. Sittemmin nämä yritykset ovat yhdistyneet tai poistuneet ja valinnanvara on vähentynyt. Onkin nähtävissä, että markkinoilla on tilaa todelliselle premium-painolle, jonka hintataso on kuitenkin kilpailukykyinen. Markprint on ottanut tämän paikan.


Haluatko toimivaa tavallista vai erottuvaa erilaista? Kumpikin käy. Ota yhteys Markprintiin.

Share: