Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Nappivalinta digipainokoneeksi

29.3.2019 11:00Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Xerox Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Premedia Helsingin Ilpo Sormunen ja Xeroxin Johanna Neiglick tarkastelemassa Xerox Iridessen vakuuttavaa painojälkeä.

Itä-Helsingin Herttoniemessä vaikuttava Premedia Helsinki halusi parasta mahdollista digipainolaatua lisävärien kera. Ja sai haluamansa.

Premedia Helsingin (PMH) omistaja Ilpo Sormunen ei ole katunut päivääkään päätöstään investoida Xeroxin uuteen Iridesse-painokoneeseen. Uusi työjuhta on osoittautunut nappivalinnaksi yritykselle, joka tekee painotöitä laidasta laitaan. Yritys tekee itse digipaino- ja suurkuvatyöt sekä ostaa offsetpainotyöt kumppanin kautta. Asiakkaina PMH:lla ovat muun muassa mainostoimistot, taidemuseot, kustantamot, pk-yritykset sekä toiset painotalot. Haastattelussa Ilpo Sormunen.

Onko digipainotöillä kasvavaa kysyntää vai miksi investoitte Xerox Iridesseen?
– Halusimme laajentaa digipainotöiden tarjontaa ja siirtää offsetilta töitä omaan digituotantoon. Laajempi materiaalivalikoima myös lisää mahdollisuuksia esimerkiksi pienpakkausten puolelle. Nopealla ja ketterällä palvelulla sekä toimivalla laitteistolla pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeeseen/kiireeseen.

Painojäljessä oli hämmästyttävän suuri ero verrattuna muihin koneisiin.

Miksi päätitte ostaa juuri Iridessen?
– Se vakuutti meidät laadullaan. Painojäljessä oli hämmästyttävän suuri ero verrattuna muihin koneisiin. Halusimme varmatoimisen koneen, johon voi luottaa myös ajettaessa isompia sarjoja. Koneen luotettavuus on erittäin tärkeää. Lisäarvoa koneelle tuovat kaksi lisäväriyksikköä, joilla voidaan ajaa valkoista, hopeaa, kultaa ja clear-lakkaväriä. Investointi oli sen verran suuri meille, että teimme Xeroxin kanssa tarkat kannattavuuslaskelmat. Niissä Xeroxin asiantuntemus auttoi meitä paljon.

Millaisia kokemuksia teillä on Iridessen lisäväreistä?
– Painettaessa valkoisella kiinnitimme huomion heti alussa koneen terävään painojälkeen verraten aiempaan koneeseemme. Töitä lisäväreillä on vielä tehty rajallisesti, mutta hienoja töitä saadaan tehtyä esimerkiksi metallisävyjen ansiosta suhteellisen helposti. Myynti niiden suhteen on vasta alkanut. Asiakkaille pitää saada tietoa koneen mahdollisuuksista, itse he eivät niistä tiedä. Aktiivista myyntiä siis tarvitaan. Tulemme tekemään yhteistyötä myös muiden painotalojen kanssa. Vaatii kuitenkin kovaa työtä saada lisävärien tuomat mahdollisuudet laajemmin asiakkaiden tietoon, vaikka jonkin verran kysyntää on jo ollutkin.

Hopeapaperille Iridessellä painettu kuva näyttää upealta, kun mausteena on lisäksi valkoinen ja kultainen lisäväri.
Hopealla lisävärillä esiintuotu auto painettuna mustalle säväyttää yksityiskohtien tarkkuudella.

Ovatko erikoisvärit arvokkaita käyttää?
– Xeroxin antamien hinnoittelumallien mukaan voimme hinnoitella lisävärityöt asiakkaalle. Iso osa näitä töitä on osata hinnoitella tiedoston valmistelutyöt, joita täytyy tehdä lisävärien painamista varten. Asiakas tarvitsee usein apua lisäväritiedostojen teossa. Lisävärit eivät kuulu koneen perushuoltosopimukseen, vaan ne ostetaan itse. Kyllä erikoistuotteilla pitää olla mielestäni erikoishinta.

Millaiset tuotteet ovat nähdäksesi kasvussa digipainopuolella?
– Asiakkaan kiire ei ainakaan tunnu vähenevän. Luotettavalla ja monipuolisella koneella ja ammattitaitoisella henkilökunnalla siihen pitää pystyä vastaamaan. Työt pirstaloituvat yhä pienemmiksi ja digipaino on tapa vastata tähän. Laadun pitää olla hyvä, että asiakkaan vaatimukset saadaan täytettyä.

Hyödynnetäänkö digipainamisen hyötyjä mielestäsi kunnolla?
– Vaihtuvasta tiedosta on puhuttu vuosia ja kuitenkin ne työt ovat suhteellisen harvassa, missä personointia käytetään fiksusti. Sama on lisävärien kanssa: paljon puhutaan, mutta arjessa vielä suurin osa töistä on perusväritöitä. Näissä koneen luotettavuus, nopeus, kohdistustarkkuus yms. ovat keskeisiä asioita. Ja ne ovat Iridessessä kohdallaan. Pitää vain jaksaa panostaa, että asiakaan tietoisuutta lisäväreistä, innovatiivisista personoinneista ja vastaavista hyödyistä saataisiin lisättyä. Se on koko alan yhteinen haaste.

Miltä markkinatilanne kaiken kaikkiaan tällä hetkellä mielestäsi näyttää?
– Palvelevalla painotalolla on tarvetta. Asiakas saa meiltä henkilökohtaista palvelua ja hänen töiden eteen nähdään todella paljon vaivaa lyhyilläkin aikatauluilla. Asiakas on valmis myös maksamaan hyvästä palvelusta.

Iridessen lakkamaisella clear-lisävärillä saadaan näyttäviä tehosteita esimerkiksi käyntikorttien pintaan.

 

Share: