Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Järkeistysinvestointi

12.4.2019 09:59Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Ricoh Finland Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Mailhouse tarjoaa kokonaispalvelua, johon kuuluu kohderyhmäpoiminta, tulostus, postitus ja logistiikkapalvelut. Liiketoimintajohtaja Miikka Halmajärvi on erittäin tyytyväinen uuteen Ricoh-investointiin.

Espoolainen Mailhouse halusi järkeistää digitaalista painotuotantoaan. Katse kääntyi Ricohin järeimpään vaihtoehtoon.

Espoon Juvanmalmin teollisuusalue ei ole ulkoilijan paratiisi. Sieltä löytyy kuitenkin digitaalisen painotuotannon paratiisi. Kohdennetun suoramarkkinoinnin kokonaisratkaisuja tarjoava Mailhouse puskee digipainoyksikössään tuotteita yhteensä seitsemällä koneella. Uutuutta hohkaava Ricoh Pro C9210 on yksikön uusin lempilapsi. Mailhouse hakee kasvua ja siitä osoituksena joulukuussa tehty yrityskauppa, jossa konserniin ostettiin verkkopainokauppaan erikoistunut Painonet Oy. Jututimme Mailhousen liiketoimintajohtaja Miikka Halmajärveä.

Teillä on vaikuttava laitearsenaali, kenelle pääasiassa teette töitä?
– Kohderyhmänä on kaikki printtimarkkinointia tarvitsevat yritykset. Teemme paljon suoramarkkinointia, mutta enevissä määrin myös muita mainospainotuotteita. Toimimme myös useiden painotalojen alihankkijana jälkikäsittelyssä ja postituksessa, vastaa Halmajärvi.

Mailhousen juuret ovatkin postituksessa. Yritys syntyi, kun silloinen Itella Asiakkuusmarkkinointi halusi ulkoistaa suoramarkkinointituotantonsa. Myös niihin tuotteisiin käytetyt järeät postitus- ja viimeistelykoneet tulivat Mailhouselle. Yrityksellä on postitusliiketoiminnasta johtuen järeät varastot, joista tavaraa lähtee Postiin rivakkaa vauhtia. Nyt ei puhuta kuitenkaan postituksesta, vaan yhtiön digipainobisneksestä.

– Painotuotanto on ihan meidän ydintekemistä. Siinä tarjoamme kokonaispalvelua asiakkaalle: tarjoamme kohderyhmäpoimintaa, tulostusta, postitusta ja logistiikkaa. Vaikka emme ehkä joidenkin silmissä ole profiloituneet painotaloksi, niin sitä hyvin vahvasti olemme. Samoista töistä tapellaan, kuin monet muutkin painotalot, Halmajärvi kertoo.

Teitte juuri investoinnin Ricohin uuteen Pro C9210 -digipainokoneeseen. Miksi?
– Painonetin oston yhteydessä päätimme järkeistää konekantaa. Korvasimme Ricohilla kerralla kolme vanhempaa konetta. Ei voi sanoa, että kyseessä oli korvausinvestointi vaan järkeistysinvestointi.

Ricoh Pro C9210
VIISI KOVAA KONEFAKTAA
1. Nopea kuin mikä – puksuttaa tasaisesti 135 A4:sta minuutissa
2. Huippuunsa viritetty kuvanlaatu maksimiresoluutiolla 2400 x 4800 dpi
3. Todella iso arkkikoko – jopa 326 x 1255 mm
4. Läpi kulkevat monensortin materiaalit, 52–470 g/m2
5. Kädet vapautuvat muualle korkea automaation ja monipuolisten viimeistelyvaihtoehtojen avulla

Miksi päädyitte ostamaan juuri tämän mallin?
– Ricohilla oli tarjota meidän tarpeisiin sopivin laite. Katsoimme tietenkin muitakin vaihtoehtoja, mutta kokonaisuus ratkaisi Ricohin suuntaan. Kone on erittäin tehokas (135 A4/min) ja luotettava työhevonen. Meidän henkilökunnalla oli myös aiempia hyviä kokemuksia Ricohin laitteista. Tietysti myös se oli vankka etu, että koneella voidaan painattaa jopa 470 g/m2:n painoisia papereita ja ylipäätään vaikeaksi koettuja materiaaleja.

Ovatko asiakkaat kyselleet paksumpien materiaalien perään vai onko kyseessä enemmänkin kysynnän luominen?
– Kyllä meillä on olemassa asiakkaita, jotka tarvitsevat digitaalisia painotuotteita myös paksuille materiaaleille. Se trendi on kasvamassa.

Digipainotuotteen hinnoittelu on suhteellisen helppoa, mutta offsetpainojen osalta olen huomannut, että ne tarvitsevat töitä välillä hinnalla millä hyvänsä.

Teette paljon suoramarkkinointia. Onko se kasvussa ja mitkä ovat suoran trendit tällä hetkellä?
– Painosmäärät pienenevät ja kohdennettavuuden tarve kasvaa asiakkailla, ja väitän, että me tarjoamme tähän markkinoiden parhaimmat ratkaisut.

Onko jollain muilla painotuotteilla erityistä nostetta?
– Personoidulla henkilökohtaisella printtisuoralla on jatkuvaa kysyntää. Ylipäätään on jälleen huomattu, että painotuote on hyvä käyttöliittymä ja sillä pystyy erottautumaan massasta. Olemme erikoistuneet innovatiivisiin erikoisratkaisuihin ja -palveluihin, ja niitä kysytään ja hyödynnetään koko ajan enemmän. Digipainotuotteen hinnoittelu on suhteellisen helppoa, mutta offsetpainojen osalta olen huomannut, että ne tarvitsevat töitä välillä hinnalla millä hyvänsä. Laskin käteen kaikille, naurahtaa Halmajärvi.

Entä onko teillä vientiä? Jos on, niin missä määrin?
– Meillä on kansainvälistymishankkeita ja hyvät valmiudet vastata kansainväliseen kysyntään. Nyt vientiin menee noin viisi prosenttia liikevaihdosta, mutta tarkoitus on selvittää sen kasvamismahdollisuuksia.

Mailhouse osti Painonet Oy:n vuoden vaihteessa. Miksi osto tehtiin?
– Painonetin sähköinen verkkokauppaportaali ja osaaminen siinä täydentävät loistavasti meidän kokonaispalvelua. Päällekkäisyyttä ei juuri ollut, vaan Painonet on tuonut meille täysin uudenlaisia töitä. Painonet on ollut vahva esimerkiksi käyntikorteissa ja muissa pienpainotuotteissa. Painonetin myötä meille tuli myös suurkuvatulostuksen tarjontaa. Saimme siis kokonaan uutta bisnestä, jota uudella Ricohillakin päästään hyödyntämään.


 

Haluatko parempaan tuloskuntoon?
Henna Perkinen, puh. 040 586 9070 ja
Joonas Kaminen, puh. 040 589 0403
auttavat sinua mielellään.

Ricoh

Share: