“Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat”

13.11.2018 09:47Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on HP:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Punamustan digipainamisen tuotantopäällikkö Rami Paakkinen on erittäin tyytyväinen uuteen HP Indigo 12000 -koneeseen. Koneen B2-formaatti ja tasainen sekä korkea laatu ovat selviä kilpailuetuja. Koneen operaattorit ovat Punamustan kokeneita offsetpainajia.

 

Suomen ensimmäinen B2-formaatin digitaalinen offsetpainokone HP Indigo 12000 löytyy Joensuusta. Punamusta on vaikuttunut koneen suorituskyvystä.

Joensuun Noljakan kaupunginosasta löytyvä Punamusta kuuluu Pohjois-Karjalan Kirjapaino -konserniin. Emoyhtiö on tehnyt isoja peliliikkeitä tänä ja viime vuonna. Viimeaikaisten yritysostojen (Forssa Print, Erweko, Faktor, Juvenes Print) lisäksi yhtiö osti alkuvuodesta järeintä rautaa mitä digitaaliseen painamiseen on saatavilla: HP Indigo 12000.

Uutuuskonetta ajetaan tällä hetkellä kahdessa vuorossa. Kolmeen vuoroonkin on mahdollista siirtyä, sillä kone on suunniteltu 24/7-tuotantoon.

– Indigon painolaatu on korkeatasoinen ja laadun ylläpitokyky on erinomainen. Kone on vastannut odotuksiamme täydellisesti, Punamusta digipainamisen tuotantopäällikkö Rami Paakkinen kertoo ja jatkaa:

– HP Indigo 12000 oli ylivoimaisesti vertailumme voittaja, kun tutkimme eri vaihtoehtoja digipainotuotantoomme. Tietenkin jo B2-formaatti tuo selviä etuja. Meillä on Joensuussa B2-formaatin offsetpainokoneita, ja HP Indigo istuu niiden rinnalle luontevasti. Offsetkoneilta voidaan siirtää työkuormaa suoraan Indigolle, sillä laatukin on samalla tasolla. Indigolla esimerkiksi isoja ja tasaisia väripintoja voidaan tehdä erityisen laadukkaasti, mikä ei ole oletusarvo monissa muissa digipainokoneissa. Tuotanto on muutenkin ammattimaisempaa, esimerkiksi painaminen voidaan tehdä suoraan paperilavalta ja laadunvalvonta on automaattista.

Punamustassa on käytössä myös Indigon EPM-ominaisuus, jossa painetaan kolmella osavärillä (CMY). Musta on tällöin korvattu muilla osaväreillä.

– Tuotteissa, joissa ei ole tummaa väripeittoa, voidaan käyttää vain kolmea väriä. Koneen nopeus kasvaa silloin entisestään (3 450–4 600 B2-arkkia tunnissa). Nopeus kasvaa aina värien määrää vähentäessä. Värien osalta voidaan toki mennä myös toiseen suuntaan eli kasvattaa värien määrä seitsemään. PMS-värien lisäksi voimme tilata myös räätälöityjä brändivärejä. Erityisesti täytyy kehua myös koneen valkoista väriä, sillä täysin mustakin kartonki saadaan peittoon valkoisella. Se perustuu siihen, että värikerroksia voidaan ajaa jopa 16 kertaa. Tummissakin materiaaleissa riittää usein 5–6 valkoista värikerrosta. Indigon valkoisen paras ominaisuus on juuri sen säädettävyys. Ominaisuutta ei ole muiden valmistajien laitteissa.

Paakkisen mukaan myös laitteen luotettavuus on ollut korkea. Huoltokäynnit ovat olleet minimissä.

– Se perustuu koneen luotettavuuteen ja siihen, että operaattorit voivat vaihtaa kuluvia osia itse. HP kouluttaa operaattorit laajoilla koulutuskokonaisuuksilla jaoperaattorimme ovat sertifioituja käyttäjiä. Lisäksi saamme teknistä tukea HP:n kanavapartneri Visutechin huoltoteknikoilta puhelimitse ja WhatsApp:n kautta.

Paakkinen näyttää kännykältään myös HP:n Print OS -sovellusta, josta on tullut yksi hänen suosikki appinsa.

– Täältä näen koneen käyttötietoja, kuinka paljon esimerkiksi tällä viikolla on ajettu verrattuna viime viikkoon. Voin myös benchmarkata meidän tuotantoa muihin Indigo-käyttäjiin ympäri maailmaa.
HP Print OS -sovellus tulee Indigo-ostajille veloituksetta.

”B2-arkkipainotuotantoa voidaan jo nyt siirtää Indigolle, samalla offsetin kannattavuus paranee.”

Kohti kohdennettua mainontaa

Punamustan tuotantoammattilaiset ovat tyytyväisiä Indigoon, mutta mitä uudesta hankinnasta tuumaa myynti? Punamustan myyntijohtaja Markku Molenius on pitkän linjan painotuotemyyjä. Lehtituotteita ja mainostuotteita myymään tottunut Molenius on silminnähden innoissaan uudesta tulokkaasta.

– Kyllähän Indigon tarjoamat mahdollisuudet ovat meidän myynnille iso haaste ja mahdollisuus. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Asiakkaat haluavat enemmän personoituja tuotteita ja kohdennettua mainontaa. Esimerkiksi postitettava suoramainonta on kasvussa, ja kohdentamalla ja personoimalla suorapostituksen sisältöä saadaan sen tehokkuus vieläkin paremmaksi. Siinä Indigo antaa meille ja asiakkaillemme avaimet käteen. Myös HP on antanut meille myyntikoulutusta ja vinkit sekä esimerkit maailmalta ovat olleet silmiä avaavia.

Markku Molenius on Punamustan myyntijohtaja.

Mitä tuotteita Indigolla tällä hetkellä tehdään?

– Aika paljon tehdään ihan normaaleja painotuotteita: julisteita, esitteitä, flyereita ja käyntikortteja. Muutamia personoituja töitä on myös tehty ja niitä halutaan tehdä ehdottomasti lisää. Siihen tulemme panostamaan. Indigon myötä esimerkiksi aikakauslehden kansi ja sen mainokset voidaan personoida erilaisiksi vastaanottajan sukupuolen, paikkakunnan tai muun datan mukaan – samalla laatutasolla offsetin kanssa. Tämä kiinnostaa asiakkaitamme paljon. Kustantaja-asiakkaidemme ilmoitusmyynnin mahdollisuuksia saadaan kasvatettua Indigon myötä, Molenius kertoo.

Kasvua haetaan

Konserniin liitetyt Erweko ja Forssan Kirjapaino tuovat myyntijohtaja Moleniuksen mukaan paljon myyntimahdollisuuksia.

– Pelkästään olemassa olevista asiakkuuksista on haettavissa paljon kasvua. Meillä on nykyään tarjota koko painotuotepaletti lehtien painamisesta tehokkaaseen arkki- ja digipainamiseen sekä suurkuvatulostukseen. Erwekon ja Forssan asiakkuuksille voimme tarjota paljon sellaista, jota heille ei ole voitu tarjota aiemmin.

– Painosmäärien laskiessa Indigon rooli korostuu. B2-arkkipainotuotantoa voidaan jo nyt siirtää osittain Indigolle, samalla offsetin kannattavuus paranee. Indigo korvasi kokonaan myös Nurmeksen toimipisteessämme aiemmin olleet B3-formaatin offsetkoneet, Molenius paljastaa.

Volyymiä Punamustan HP Indigolle siis riittää. Saa nähdä koska rinnalle tarvitaan toinen samanlainen?